شهرخبر

با اشاره به نظامیان آمریکایی؛

واشنگتن: همه گزینه ها درباره افغانستان روی میز است

واشنگتن: همه گزینه ها درباره افغانستان روی میز است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد هنوز درباره خروج نظامیان این کشور از خاک افغانستان که از پیش شرط های طالبان برای آغاز مذاکرات بین الافغانی بود؛ تصمیمی اتخاذ نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی است که این کشور هنوز درباره دو هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در افغانستان تصمیم نگرفته و همه گزینه ها همچنان روی میز است.

این در حالی است که طبق توافقی که فوریه ۲۰۲۰ میان طالبان و دولت ترامپ حاصل شد؛ نیروهای خارجی باید تا اول ماه می ۲۰۲۱، خاک افغانستان را ترک کنند.

این نخستین اظهارنظر رسمی یک مقام دولت جدید واشنگتن درباره سرنوشت نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان است.

این در حالی است که پیشتر ناتو اعلام کرده بود که حضورش در افغانستان شرایط محور است و خود را به توافق ترامپ-طالبان مقید نمی داند.

روز گذشته، شبکه طلوع نیوز محتوای نامه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را منتشر کرد که در آن از سازمان ملل خواسته بود وزرای خارجه چین، روسیه، ایران، هند، پاکستان و آمریکا را برای بحث درباره اتخاذ رویکردی واحد در قبال صلح افغانستان، گرد هم آورد.

ظاهراً دولت بایدن قصد دارد از ترکیه هم بخواهد که طی هفته های آتی میزبانی نشستی را با حضور طالبان و مقامات کابل بر عهده بگیرد.