شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جلوگیری

«بی‌تأثیری استفاده از ۲ ماسک برای مقابله با کرونا» اثبات شد

اثبات "بی‌تأثیری استفاده از ۲ ماسک برای مقابله با کرونا" توسط ابررایانه ژاپنی

شبیه‌سازی "ابر رایانه" ژاپنی نشان داد که استفاده از دو ماسک در مقایسه با یک ماسک که به درستی نصب شده است در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، تأثیری ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز؛ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC) پیشتر اعلام کرده بود که استفاده از دو ماسک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا موثر است.

در راستای آزمایش این ادعا، مؤسسه تحقیقاتی "ریکن" ژاپن با همکاری دانشگاه کوبه و با استفاده از یک "ابر رایانه" اقدام به آزمایش این فرضیه کردند.

محققان از ابر رایانه Fugaku برای مدل‌سازی جریان ذرات ویروس برای افرادی که انواع مختلف ماسک را دارند، استفاده کردند.

استفاده از یک ماسک از نوع جراحی، ساخته شده از مواد غیر بافته شده، ۸۵٪ اثربخشی در انسداد ذرات هنگام محکم پوشیدن در اطراف بینی و صورت داشت؛ افزودن ماسک پلی اورتان به صورت تنها باعث افزایش اثربخشی تا ۸۹٪ شده است.

کرونا ,

همچنین در این تحقیقات مشخص شد استفاده از دو ماسک غیربافته اصلا مفید نیست زیرا مقاومت هوا جمع شده و باعث نشت اطراف لبه‌ها می‌شود.

در نتایج این تحقیق آمده است اگر تنها بر روی صورت یک ماسک استاندارد به درستی جای گیرد، تأثیرگذار است و دیگر نیازی به ماسک دوم وجود ندارد؛ برای این ماسک هم باید از مواد مناسب و پارچه‌های غیربافته استفاده شود؛ اگر ماسک به درستی روی صورت قرار گیرد تا ۸۵ درصد کارایی خواهد داشت و در غیر این صورت کارایی ماسک تا ۶۹ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

طبق این تحقیق، ماسکهای با کیفیت به این شرح هستند: ماسک N۹۵ که بهترین نوع ماسک هستند، به دنبال آن ماسکهای غیر بافته شده، ماسکهای پارچه‌ای و در نهایت انواع پلی اورتان.

تیم تحقیقاتی ریکن قبلاً از ابر رایانه Fugaku برای مدل‌سازی اینکه چگونه رطوبت می‌تواند بر سرایت ویروس و خطرات عفونت در قطارها، فضاهای کاری و سایر محیط‌ها تأثیر بگذارد، استفاده کردند.

منبع: تسنیم