شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#قطر#افغانستان#طالبان

طالبان: هر گزینه دیگری جز مذاکرات قطر محکوم به شکست است


طالبان: هر گزینه دیگری جز مذاکرات قطر محکوم به شکست است

درحالی که آمریکا طرح ایجاد دولت موقت را برای افغانستان مطرح کرده است، سخنگوی طالبان تاکید کرد که هر گزینه دیگری جز مذاکرات قطر محکوم به شکست است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان پس از ابقا در این سمت در دولت بایدن برای دیدار با سران افغان و شخصیت‌های سیاسی این کشور به کابل سفر کرد.

سیاسیون افغان تایید می‌کنند که خلیلزاد در این دیدارها طرح ایجاد دولت موقت و دولت مشارکتی را مطرح کرده است و به گفته کارشناسان نماینده ویژه آمریکا در سفر به قطر طالبان را نیز در جریان جزئیات این طرح قرار خواهد داد.

با این حال «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان به «رویترز» گفت که این گروه هنوز طرح جدید آمریکا برای افغانستان را ندیده است.

وی همچنین تصریح کرد که اگر این طرح جایگزینی برای مذاکرات قطر باشد این طرح «محکوم به شکست است».

پیش از این نیز «محمد نعیم» دیگر سخنگوی طالبان با رد حمایت این گروه از طرح ایجاد دولت موقت تصریح کرد که دولت‌های موقت سابقه خوبی در زمینه حل بحران افغانستان ندارند و چنین طرحی نمی‌تواند مشکلات افغان‌ها را رفع کند.

این در حالی است که «وال‌‌استریت ژورنال» می‌گوید خلیلزاد در دیدار با طالبان پیشنهاد گفت‌وگو درباره دولت موقت را مطرح کرده است.

براساس این گزارش، طرح جدید کاخ سفید برای صلح افغانستان احتمالاً توافق صلح بین دولت ترامپ و طالبان را کنار گذاشته و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را نیز به تاخیر می‌اندازد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که طرح جدید آمریکا بر 3 بخش تقسیم شده است: بخش اول توافق درباره قانون اساسی و دولت آینده، بخش دوم توافق درباره اداره دولت آینده افغانستان و قوای اجرایی کشور و بخش سوم نیز در رابطه با آتش‌بس دائمی، فراگیر و با ثبات می‌باشد.

انتهای پیام/.