شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارمنستان

آیا ارمنستان مقصد امنی برای سفر نوروزی است؟

آیا ارمنستان مقصد امنی برای سفر نوروزی است؟

ارمنستان، همسایه‌کوچک و زیبای کشورمان است. کشوری با نزدیک به 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و 3 میلیون جمعیت. به دلیل نزدیکی به ایران و امکانِ سفرِ زمینی و هوایی، ارمنستان یکی از مقاصد گردشگری محبوب میان ایرانیان است. با همه‌گیری ویروس کرونا اما مختصات گردشگری در دنیا عوض شده و سفر کردن به سهولت قبل نیست. اکنون برای سفر به هر مقصدی باید قوانین و پروتکل‌های بهداشتی آن مقصد را هم پیدا کرده و مطالعه کنید. در این مطلب می‌خواهیم اطلاعاتی درباره سفر به ارمنستان در دوران کرونا ارائه دهیم. اطلاعاتی که می‌تواند به شما در سفرهای آتی کمک کند.

برای این کار ابتدا باید بدانیم که این ویروس از چه زمانی در ارمنستان دیده شد و دولت چه اقداماتی برای مهار آن انجام داد. به علاوه، باید بدانیم که کدام مرزها باز هستند و شرایط سفر به کشور در این دوران چگونه است و در نهایت، با توجه به شرایط کلی کشور، آیا مسافران برای سفر به این کشور امنیت لازم را دارند یا خیر.

ارمنستان
منبع عکس: Lonely Planet

شروع و مدیریت کوید 19 در ارمنستان

ارمنستان از اول مارچ 2020 (یازدهم اسفند 1398) رسما اعلام کرد که موارد ابتلا به ویروس کوید-19 را در کشور پیدا کرده است. در کمتر از دو هفته، دولت اعلام وضعیت اضطراری کرد و این وضعیت تا سپتامبر 2020 (شهریور 1398)، پنج بار تمدید شد. با شروع همه‌گیری، دولت از شرکت‌های مخابراتی خواست تا مکالمات و پیام‌های مشترکانشان را رصد کنند تا افرادی که در معرض ویروس بودند شناسایی شوند. در نهایت، با پایان وضعیت اضطراری، این طرح هم متوقف شد.

از سپتامبر دولت طرح جدیدی تصویب کرد که به پشتوانه آن می‌توانست بدون اعلام وضعیت اضطراری، مناطقی را قرنطینه کند و رفت و آمد را محدود سازد. متاسفانه، جنگ قره‌باغ و اعتراضاتی که به دنبال آن در ارمنستان انجام شد، وضعیت همه‌گیری را تشدید کرد. کشور امکانات پزشکی و نیروی درمانی کافی برای رسیدگی به مجروحان جنگی و بیماران مبتلا به کرونا را نداشت.

 با اینحال ارمنستان در منطقۀ خودش، کمترین آمار ابتلا و مرگ و میر را دارد و در حالیکه کشورهای دیگر مانند گرجستان و آذربایجان با پیک دوم مواجه شده و مجبور شدند مجددا قرنطینه و محدودیت‌ها را آغاز کنند، ارمنستان توانست محدودیت‌‌ها را کاهش هم دهد. البته محدودیت‌هایی مانند استفاده اجباری از ماسک در تمام مکان‌های عمومی همچنان پا برجا است. طبق این قانون همه موظف به استفاده از ماسک هستند به جز کودکان زیر 6 سال، افرادی که سوار موتور یا دوچرخه هستند، افرادی که در فضای باز ورزش می‌کنند و افرادی که به دلایل بیماری‌های خاص نباید از ماسک استفاده کنند.

متخصصین باور دارند که این کاهش در ابتلا به دلیل رسیدن به مصونیت گله‌ایِ تقریبی است. نزدیک به 26 درصد از جمعیت ارمنستان به کرونا مبتلا شدند که این آمار در شهرهای بزرگتر بیشتر هم هست. به علاوه دولت تصمیم دارد برای 10 درصد از جمعیت خود واکسن تهیه کند. دور اول این واکسن، 3 درصد از جمعیت را پوشش می‌دهد و از شرکت دارویی استرازنکا خواهد بود.

طبق آمار رسمی دولت ارمنستان، تا کنون نزدیک به 174257 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، 164654 نفر بهبود یافته‌اند و 3219 نفر جانشان را از دست داده‌اند. البته در نظر داشته باشید که کل جمعیت ارمنستان نزدیک به 3 میلیون نفر است.

کلیسای زوارتنوتس
منبع عکس: Odessey Traveller

دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های سفر در دوران کرونا

از 12 ژانویه 2021 (23 دی 1399) تمام محدودیت‌های ورود و خروجِ مرزی به ارمنستان برداشته شده است و شهرواندان ارمنی و غیرارمنی به شرط رعایت پروتکل‌ها می‌توانند وارد کشور شوند. به علاوه، قانون انجام آزمایش PCR در ارمنستان و قرنطینه فردی هم برداشته شده است. البته مسافران باید در ورود به ارمنستان برگه آزمایش PCR خود را که نتیجه آن منفی است و حداکثر 72 ساعت قبل از تاریخ ورود انجام شده، ارائه دهند. برگه آزمایش باید به زبان انگلیسی، ارمنی یا روسی باشد و نام، نام‌‌خانوادگی، تاریخ تولد و شماره گذرنامه فرد در آن نوشته شده باشد. آزمایش باید روی سربرگ رسمی آزمایشگاه چاپ شود که اطلاعات آزمایشگاه را دارد و ریاست آزمایشگاه آن را امضا و مهر کند.  

به محض ورود، کارشناسان سلامت افراد را بررسی می‌کنند تا علائم بیماری نداشته باشند. این بررسی شامل اندازه‌گیری درجه حرارت بدن، معاینه بیرونی و بررسی برای پیدا کردن سایر علائم معمول بیماری است. اگر فرد علائم بیماری را داشته باشد به سرعت بستری می‌شود. اگر مسافران هنگام ورود، نتیجه تست PCR به همراه نداشته باشند، باید در مراکز سلامت فرودگاه یا ایستگاه‌های مرزی این تست را انجام دهند و تا آماده شدن نتیجه در قرنطینه کامل بمانند. معمولا 48 ساعت بعد از اینکه نمونه آزمایش ثبت شد، نتیجه آن به فرد اعلام می‌شود. تمام هزینه‌های آزمایش و قرنطینه اجباری به عهده خود مسافر است.

ارمنستان در کرونا
منبع عکس: Orfonline

آیا سفر به ارمنستان امن است؟

ارمنستان کشور امنی است، آمار جرایم جدی در آن بالا نیست و معمولا این جرایم متوجه گردشگران نیستند. البته منظور این نیست که مراقب نباشید، جرائمی مانند دزدی، به خصوص دزدی از اتومبیل‌ها مشکلی است که گردشگران معمولا با آن مواجه می‌شوند. دزدی در قطار یا وسایل نقلیه عمومی هم اتفاق می‌افتد. در نظر داشته باشید که جرائم این چنینی در بسیاری از مقاصد گردشگری دنیا شایع است و گردشگران باید تا جایی که می‌توانند احتیاط کنند.

تا مهرماه امسال، اگر به ارمنستان می‌رفتید تنها نگرانی همین سرقت احتمالی بود که مختص به ارمنستان نبود و در هر مقصد گردشگری دیگری احتمال رخ دادن آن وجود داشت. اما از اوایل مهرماه 99 و با شروع درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ، کشور برای سفر نا امن شد. حتّی بعد از اعلام آتش‌بس هم کشور همچنان دوران ناآرامی را داشت چرا که تظاهرات‌های اعتراضی شکل گرفت. البته با گذشت زمان شرایط به مرور آرام‌تر شده و مشکلی از نظر امنیت برای گردشگران وجود ندارد.

مردم ارمنستان
منبع عکس: Daily Sabah

سفر به ارمنستان برای ایرانیان و تورهای ارمنستان

ایرانیان برای سفر به ارمنستان احتیاج به دریافت ویزا ندارند و می‌توانند به راحتی به این کشور سفر کنند. ورود زمینی به ارمنستان از مرز نوردوز و ورود هوایی از طریق فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس انجام می‌شود. مسافرانی که در این ایام به ارمنستان سفر می‌کنند باید پروتکل‌ها را رعایت کنند. در ارمنستان ماسک زدن برای همه اجباری است و رعایت نکردن این اصل ممکن است منجر به جریمه فرد شود. البته در خودروهای شخصی این الزام وجود ندارد.

تورهای بسیاری برای سفر به ارمنستان وجود دارد که عمدتا به مقصد ایروان هستند. برای اطلاعات بیشتر از تورهای ارمنستان و ایروان می‌توانید به بخش تورها مراجعه کنید یا سفرنامه‌های گردشگران دیگر را درباره این مقصد مطالعه کنید.

ارمنستان
منبع عکس: Forbes

ارمنستان کشور زیبایی است و می‌‌تواند یکی از مقاصد مناسب برای سفرهای نوروز باشد. اگر به این کشور سفر کرده‌اید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید

تالیف: لست سکند