شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آرام

تمام آنچه باید راجع به لورازپام بدانید

آتیوان (Ativan) نام تجاری داروی لورازپام است و به عنوان یک داروی آرام بخش و خواب آور استفاده می شود. این دارو متعلق به دسته داروی بنزودیازپین هاست و در فرم 1 و 2 میلی گرم در دسترس است. از آتیوان برای درمان علایم اضطراب، بی خوابی و بیماری صرع استفاده می شود. این دارو به دو شکل قرص آتیوان و تزریق داخل وریدی مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص آتیوان چیست؟

آتیوان متعلق به دسته بنزودیازپین هاست. این داروها با تقویت فعالیت GABA در بدن شما کار می کند. گابا انتقال دهنده عصبی است که پیام ها را بین سلول ها در نقاط مختلف بدن منتقل می کند. افزایش گابا در بدن احساس استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

نحوه مصرف

دوز مصرفی آتیوان به سن شما و فرم آن و دیگر شرایط پزشکی بیمار بستگی داردکه تشخیص آن قطعا با پزشک است . اگر به طور ناگهانی مصرف دارو را متوقف کنید ممکن است علایم ترک مصرف مانند تشنج، مشکل در خواب، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها را به همراه داشته باشد.

عوارض این دارو

آتیوان می تواند عوارض خفیف یا جدی ایجاد کند. عوارض شایع این دارو شامل خواب آلودگی، سرگیجه، ضعف، گیجی، نداشتن هماهنگی، افسردگی، خستگی، سردرد و بی قراری است. البته برخی عوارض ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین برود. اگر شدیدتر شد یا از بین نرفت حتما با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد مصرف آتیوان باعث واکنش های آلرژیک می شود اگر علایمی مانند بثورات شدید، مشکل در تنفس، تورم لب و ضربان قلب سریع مشاهده کردید به سرعت با پزشک تماس بگیرید. در هر صورت باید از مصرف طولانی مدت آتیوان خودداری کنید زیرا مصرف طولانی آن می تواند عوارض جدی ایجاد کند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

وابستگی شدید

مصرف طولانی مدت این دارو می تواند باعث اعتیاد به مصرف آن شود.

حالت تهوع: معمول نیست اما برخی از افرادی که آتیوان مصرف می کنند ممکن است احساس تهوع داشته باشند. این عارضه با ادامه استفاده از دارو از بین می رود. اگر حالت تهوع از بین نرفت یا آزار دهنده شد با پزشک خود مشورت کنید.

تنفس آهسته: در موارد نادر مصرف آتیوان باعث کند شدن تنفس خواهد شد. این عارضه بیشتر در سالمندان اتفاق می افتد.

افزایش یا کاهش وزن: افزایش یا کاهش وزن از عوارض معمول آتیوان نیست با این حال در برخی افراد مصرف آتیوان باعث افزایش اشتها و در برخی مصرف این دارو باعث کاهش اشتها می شود.

منبع: درمانسرا