به گزارش برنا، نشریه "اسلوبوجنیه" چاپ روز شنبه سارایوو در گزارشی نوشت: «ادین فورتو» نخست وزیر کانتون سارایوو در نشست خبری گفت: وضعیت نگران کننده است و ما در بحش نخست جلسه تصمیم گرفتیم که در روزهای آینده روی تقویت نظام بهداشت و پاسخ بهتر آن به خصوص در سطح ابتدایی به گسترش شیوع ویروس کرونا کار کنیم.

وی افزود: اگر اینگونه وضعیت نگران کننده و روند تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا ادامه یابد، ممکن است یک تعطیلی کامل در سطح کانتون سارایوو رخ دهد.

فورتو توضیح داد: به نهادهای بهداشت عمومی در سطح ابتدایی دستور داده می شود که قرنطینه را برای موارد تایید و تایید نشده و اعضای خانواده آنها به مدت زمان اجباری ۱۴ روز تعیین کنند یعنی آن را از ۱۰ روز قبلی به ۱۴ روز افزایش دهند. همچنین به تمامی مراکز خرید، اماکن پذیرایی و هتل داران دستور داده می شود تا ماموران کووید را استخدام کنند که مسئول نظارت بر اجرای تدابیر اپیدمیولوژیک باشند.

بر اساس گزارش های ارائه شده از نهادهای ذیربط در سارایوو؛۴۸۴  مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۷ مورد روز گذشته ( جمعه ۱۵ اسفند) جان خود در کانتون سارایوو بخاطر مبتلا شدن به ویروس کووید-۱۹ از دست داده اند.

« آدمیر کاتیسا» وزیر امور داخلی کانتون سارایوو نیز از افزایش حضور پلیس در خیابان های پایتخت بوسنی از روز شنبه ( ۱۶ اسفند) به منظور نظارت بر رعایت تدابیر بهداشتی توسط شهروندان خبر داد.

شورای وزیران بوسنی و هرزگوین در نشست روز گذشته ( جمعه ۱۵ اسفند) با تصویب توافق نامه غرامت و مسئولیت پذیری بین این کشور و شرکت های فایزر و آسترازنکا، آخرین شرط را برای آغاز تحویل واکسن از طریق سازوکار جهانی کواکس برآورد کرد.

«زوران تگلتیا» رییس شورای وزیران بوسنی و هرزگوین  تاکید کرد: دیگر هیچ مانعی بر سر راه آغاز تحویل واکسن به بوسنی و هرزگوین از طریق سازوکار کواکس وجود ندارد.

وی تصریح کرد: قرار است واکسن اواخر ماه مارس به بوسنی و هرزگوین تحویل داده شود.

توافق نامه مذکور برای تصویب به شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین ابلاغ شد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، تا کنون در سراسر بوسنی و هرزگوین ۱۳۵ هزار و ۵۱۳ نفر به ویروس کرونا ابتلا و ۵ هزار و ۲۲۸ نفر جان خود را به این خاطر از دست دادند.