شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کمیسیون تلفیق

انتقاد نمایندگان از روند بررسی بودجه ۱۴۰۰/کمیسیون تلفیق علیرغم همه فشارها مستقل تصمیم گرفته است


انتقاد نمایندگان از روند بررسی بودجه 1400/کمیسیون تلفیق علیرغم همه فشارها مستقل تصمیم گرفته است

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، گفت: این کمیسیون در طول بررسی بودجه با وجود فشارهایی که از ناحیه دستگاه های مختلف وارد می شد، به طور مستقل و براساس نظرات کارشناسانه تصمیم گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 در جلسه علنی نوبت عصر امروز قوه مقننه در تذکری بر اساس ماده 75 آئین نامه داخلی مجلس و در پاسخ به اظهارات مجتبی توانگر نماینده تهران که در خلال پیشنهاد اصلاحی خود در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه خطاب به وی داشت، گفت: ما ذره ای در مصوبات صحن دخالت نکرده و آن را تغییر ندادیم بلکه براساس ماموریتی که به ما داده شده است آن را شفاف تر کرده ایم.

وی افزود: آنچه که ما در کمیسیون انجام داده‌ایم شفاف‌تر و عملیاتی‌تر کردن مصوبات جلسات علنی است و نه به نفع دستگاه خاصی تصمیم گرفتیم و نه علیه دستگاهی و آنچه که وظیفه ما بوده است انجام داده ایم. در موضوع اینترنت دستورات، تدبیرات و اختیارات نهادهای مختلف دیده شده است و مصلحت شورای عالی فضای مجازی وزارت ارتباطات، صدا وسیما و سایر بخش ها نیز دیده شده و هرکس در حوزه اختیارات خود باید بتواند اقدامات را انجام دهد.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: ما در کمیسیون تلفیق نه تحت تاثیر فضاسازی ها و جوسازی های افراد و شخصیت های سیاسی قرار گرفتیم و نه تحت تاثیر فشارهای دستگاه های اجرایی و آنچه که مصلحت کشور بود را تدبیر کردیم و اگر هم شورای محترم نگهبان ایرادی به مصوبه مجلس داشته باشد وظیفه خود می دانیم اصلاح کنیم و از همکاران خود نیز درخواست می کنم در اظهارات خود دقت کنند تا این ذهنیت ایجاد نشود که در مجلس چند دسته گی وجود دارد.

بر اساس این گزارش مجتبی توانگر نماینده تهران در جریان پیشنهاد اصلاحی خود در زمان بررسی بند «ی» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه در سخنانی با اشاره به جوسازی های چند روز اخیر وزیر ارتباطات علیه مجلس، اظهار داشت: چرا باید مصوباتی را مطرح کنیم که بعدا عده ای مخالف مجلس انقلابی موضع گیری کنند، متن این مصوبه را ملاحظه کنید، ما آمده ایم 10 درصد حق السهم شرکت های اپراتوری را به شرکت مخابرات بدهیم، چرا فرمان رهبری در موضوع شبکه ملی اطلاعات را به یک شعار تقلیل می دهیم.

وی افزود: خوشبختانه گاف هایی در مصوبه اول تلفیق بود که بعد از صحن آقای نادران آن را اصلاح کرد.

**انتقاد نمایندگان از روند بررسی لایحه بودجه 1400

به گزارش تسنیم، تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز قوه مقننه در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 1400، نسبت به روند رسیدگی به این لایحه انتقاد داشتند.

در همین راستا محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان در مجلس در تذکری، گفت: از ابتدای جلسه علنی امروز دو پیشنهاد درباره تبصره 8 داشتم اما هیات رئیسه اجازه بررسی آن را ندادند که این کار تضییع حقوق نماینده ملت و مملکت است.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر نماینده تویسرکان، اظهار کرد: پیشنهادات شما در بخش درآمدی بررسی شده و براساس آئین نامه زمانی که تبصره یا بندی رأی گیری می شود امکان برگشت به عقب وجود ندارد مگر اینکه شورای نگهبان از آن ایراد بگیرد.

عباس گودرزی نماینده بروجرد در مجلس نیز در تذکری ، عنوان کرد:در جریان بررسی پیشنهادات نمایندگان تذکری داشتم که رئیس جلسه اجازه طرح آن را نداد ضمن رعایت احترام هیات رئیسه باید گفت که شرع و قانون اجازه نمی دهد که برخلاف آئین نامه عمل شود.

وی افزود:هیات رئیسه سوگند یاد کرده و باید آئین نامه را رعایت کند، مجلس نباید سلیقه ای اداره شود بهتر است در جلسه غیرعلنی تفاهمی میان همکاران و اعضای هیات رئیسه برقرار شود تا از به وجود آمدن اختلاف جلوگیری به عمل آید.

نماینده بروجرد تاکید کرد:: نقدی که دوستان چند روز گذشته نسبت به کل مجلس داشتند را قبول نداریم و باید اختلافات حل شود.

قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به این نماینده گفت: براساس ماده 196 آئین نامه داخلی مجلس اخطار و تذکر پس از رأی گیری درباره موضوع رأی گیری پذیرفته نمی شود و مصوبات مجلس قابل اصلاح و تغییر نیست.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس یازدهم مجلس خوب و صمیمی و یکدستی است ، اختلاف نظری وجود ندارد و بحث کارشناسی درباره موضوعات طبیعی است، تصریح کرد: علیرغم اینکه بررسی بودجه طولانی است اما هر زمان که نمایندگان اصرار به طرح اخطار یا پیشنهاد داشتند به آن ها اجازه داده شد.

همچنین سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه در تذکری با استناد به ماده 22 آئین نامه داخلی و اصل 3 قانون اساسی،اظهار کرد: برخی دوستان هنگام رأی گیری در برخی رأی گیری ها شرکت نمی کنند که هیات رئیسه که مدیریت جلسه را برعهده دارد باید به نمایندگان در این رابطه تذکر دهد.
در پایان سیدرضا تقوی نیز در تذکری گفت:برخی از پیشنهادات مطرح شده غیرکارشناسی بوده و رأی نمی آورد هرچند براساس آئین نامه داخلی طرح پیشنهاد حق نمایندگان است، اما باید نسبت به کارشناسی بودن آن نیز دقت نظر داشت.

انتهای‌پیام/