شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اتحادیه اروپا#ایرباس

توافق بروکسل-واشنگتن برای تعلیق موقت تعرفه‌های گمرکی بوئینگ و ایرباس


توافق بروکسل-واشنگتن برای تعلیق موقت تعرفه‌های گمرکی بوئینگ و ایرباس

اتحادیه اروپا و آمریکا شب گذشته درباره تعلیق موقت تعرفه‌های گمرکی وضع شده متقابل به دلیل اختلافات طولانی مدت بر سر شرکت‌های هواپیمایی بوئیگ و ایرباس توافق کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، اتحادیه اروپا و آمریکا با تعلیق موقت تعرفه های گمرکی بالا علیه یکدیگر موافقت کرده و در این باره توافق کردند.

اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی شب گذشته بعد از یک گفتگوی تلفنی با "جو بایدن"، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اروپا و ایالات متحده برای تعلیق تعرفه های گمرکی متقابل و حل مناقشات درباره یارانه ساخت شرکت های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس برای مدت 4 ماه به عنوان نمادی از آغاز مجدد روابط دو سوی آتلانتیک توافق کردند.

به این ترتیب بروکسل و واشنگتن توافق کردند تا تعرفه های وضع شده به عنوان بخشی از اختلاف های طولانی مدت بر سر شرکت های ایرباس و بوئینگ را موقتا متوقف کنند.

بعد از اعلام این خبر کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا در پیامی توئیتری از دستیابی به موفقیتی مهم که از صادر کنندگان اروپایی حمایت کرده و به هر دو طرف زمان و مکان برای حل این مناقشات طولانی مدت را می دهد خبر داد.

فن در لاین هم گفت: «این یک خبر عالی برای مشاغل و صنایع در هر دو طرف است و یک نشانه مثبت برای همکاری اقتصادی ما در سال‌های آینده خواهد بود.»

کاخ سفید نیز در این باره گفت که جو بایدن در یک گفت‌وگوی تلفنی بر حمایت خود از اتحادیه اروپا و تعهدش برای ترمیم و احیای مجدد شراکت ایالات متحده و اتحادیه اروپا تاکید کرد.

ایالات متحده آمریکا و اروپا سال‌هاست که یکدیگر را به ارائه کمک‌های دولتی ناعادلانه به شرکت‌های هواپیمایی اصلی خود متهم می‌کنند.

سازمان تجارت جهانی در سال 2019 به آمریکا اجازه داده بود تا مجازاتی به ارزش 7.5 میلیارد دلار را علیه کالاها و خدمات وارداتی از اتحادیه اروپا اعمال کند. دلیل این اقدام، کمک مالی دولتی اتحادیه اروپا به ایرباس اعلام شد. یک سال پس از این رای، سازمان تجارت جهانی در اقدامی دیگر این بار به اتحادیه اروپا حق اعمال تعرفه بر واردات 4 میلیارد دلار از کالاهای ایالات متحده را به تلافی اعطای یارانه دولتی‌ به شرکت بوئینگ را داد.

اتحادیه اروپا و واشنگتن از زمان انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده‌اند که پس از چهار سال تنش در روابط مایل به احیای همکاری‌های خود هستند.

انتهای پیام/