شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پیکر شهید#بیرجند

پیکر خلبان «بیرجند بیک‌محمدی» چگونه تفحص شد؟

پیکر خلبان شهید بیرجند بیک محمدی چگونه تفحص شد؟+فیلم

تفحص پیکر مطهر خلبان شهید دفاع مقدس، شهید بیرجند بیک محمدی بعد از ۳۲ سال انجام شد و پیکر شهید به وطن بازگشت.

به گزارش مشرق، چند روز پیش بود که خبر پیدا شدن پیکر مطهر خلبان شهید دفاع مقدس، شهید بیرجند بیک محمدی پس از گذشت ۳۲ سال از شهادتش اعلام شد. مراسم های تشییعی برای او در پایگاه شکاری دزفول و پایگاه هوایی شهید نوژه همدان برگزار شد. سپس پیکر مطهر او در حرم رضوی توسط خدام امام رضا(ع) تشییع و گرد ضریح مطهر طواف داده شد.

دفاع مقدس , شهدای دفاع مقدس , کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح , سردار سید محمد باقرزاده ,

سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نحوه پیدا شدن پیکر خلبان شهید بیرجند بیک محمدی گفت: هواپیمای یکی از خلبان های ما اواخر جنگ یعنی در ششم خرداد ماه سال ۶۷ حوالی کانال ماهی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت. پیکر مطهر شهید در منطقه بر جای ماند.

وی با اشاره به تفحص پیکر شهید گفت: بعد از شناسایی اولیه محل مفقود شدن پیکر، در مرحله دوم تفحص، منطقه دقیق مشخص شده و دو دستگاه بیل مکانیکی به محل اعزام شد. در روز چهارشنبه ششم اسفند ماه ۱۳۹۹ در آستانه روز پدر چتر دم هواپیما و سپس پیکر شهید در عمق چهار متری زمین پیدا شد. بخشی از استخوان های پیکر این شهید دفاع مقدس به همراه پیراهن خونی او اجزایی از لباس خلبانی اش پیدا شد.

خلبان شهید بیرجند بیک محمدی در۱۵ اسفندماه سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد، او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، متوسطه و اخذ دیپلم طبیعی در تهران در اول آبان ۱۳۴۸ به استخدام آموزشگاه همافری نیروی هوایی درآمد.

دوره های تخصصی وسایل زمینی هواپیمای اف ۴ را در ایران و آمریکا گذراند و از آنجا که علاقه وافری به خلبانی داشت، تغییر رشته داده و پس از موفقیت در آزمون های مربوطه، به استخدام دانشکده خلبانی نیروی هوایی درآمد. آموزش مقدماتی پرواز را در ایران گذراند و برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس از ۳۵۰ ساعت پرواز با هواپیمای اف۳۳، تی۴۱، تی۳۷ و تی۳۸ به ایران بازگشت و به جمع خلبان هواپیمای اف ۵ در پایگاه چهارم شکاری پیوست.

دفاع مقدس , شهدای دفاع مقدس , کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح , سردار سید محمد باقرزاده ,

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و آغاز جنگ تحمیلی، او به عنوان خلبان اف ۵ در پایگاه وحدتی دزفول برای دفاع از ایران اسلامی در عملیاتهای مختلف حضور داشت. سرانجام این خلبان شجاع در ششم خردادماه سال ۱۳۶۷  در ماموریت پشتیبانی سطحی از نیروهای زمینی و انهدام اهداف از پیش تعیین شده، بر فراز دریاچه ماهی مورد هدف موشک قرار گرفت و از آن تاریخ هیچ اطلاعی از وضعیت خلبان بیک محمدی به دست نیامد و به عنوان جاویدالاثر در لیست شهدای خلبان قرار گرفت.

منبع: تسنیم