شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شهید بهشتی#مجمع تشخیص#دارای

محمدجواد ایروانی:  تفکرات اقتصادی دکتر میرمحمدی، متأثر از شهید بهشتی بود

محمدجواد ایروانی:  تفکرات اقتصادی دکتر میرمحمدی، متأثر از شهید بهشتی بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دکتر میرمحمدی دارای ویژگی‌های بسیار ارزشمندی بود. ایشان یک انسان پاکدامن، یک مدیر با شهامت، مهربان و صمیمی بود که همیشه نقطه‌نظرات خود را در جلسات با صراحت و گاهی اوقات با استعاره و لطافت‌هایی مطرح می‌کرد که حتی سخنان تلخ هم به شیرینی شنیده می‌شد و مورد توجه قرار می‌گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  نیز در این مراسم درباره مرحوم میرمحمدی گفت: دکتر میرمحمدی دارای ویژگی‌های بسیار ارزشمندی بود. ایشان یک انسان پاکدامن، یک مدیر با شهامت، مهربان و صمیمی بود که همیشه نقطه‌نظرات خود را در جلسات با صراحت و گاهی اوقات با استعاره و لطافت‌هایی مطرح می‌کرد که حتی سخنان تلخ هم به شیرینی شنیده می‌شد و مورد توجه قرار می‌گرفت. من افتخار حدود چهار دهه آشنایی با این وجود بزرگوار و شریف را داشتم و درود می‌فرستم بر روح بلند این خدمتگزار صدیق انقلاب اسلامی.

ایروانی گفت: ایشان بسیار خستگی‌ناپذیر و مثال‌زدنی بود. خیلی امیدوار و مصمم، نظرات و دیدگاه‌های بلند خودش را به صورت منظم پیگیری می‌کرد و در حوزه‌ی تفکرات سیاسی، اعتقاد راسخ به ولایت فقیه و قانون اساسی جمهوری اسلامی داشت و برای تحقق آن‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی نظام تلاش می‌کرد. با نگاه پر دامنه و پر عمق به حکومت و حکومتگری، نهاد دولت را باور داشت و از تفکرات لیبرالی که بعضا در دنیا رایج شده، کاملاً بری بود و بر مسئولیت‌پذیری دولت نسبت به مردم خیلی اهتمام داشت. زیرا این مسئولیت‌پذیری بسیار مهم است و وظایف دولت را نسبت به مردم و جامعه سنگین‌تر می‌کند.

او در این چارچوب در حوزه‌ی نظام‌های نظارتی و نظام اداری که حکومت اسلامی باید برقرار کند؛ صاحب‌نظر بود و کارهای مطالعاتی و پژوهشی زیادی داشت که این مطالعات و تفکرات خود را بصورت کتاب هم تألیف کرده بود. این نگاه ویژه به نظام اداری باعث گردید تا در بررسی ها و تهیه‌ی سیاست‌های کلی نظام اداری که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، سهم زیادی داشته باشد که اهتمام همه‌ی بخش‌های کشور به اجرای این سیاست‌ها، رافع بسیاری از مشکلات بود.
به همین سبب که مجریان سیاست‌های کلی نظام اداری کشور؛ نیروی انسانی هستند، او اهتمام خیلی ویژه و متمایز به نیروی انسانی داشت و هرگز آنها را ابزار نمی‌دانست و نگاه انسانی به نیروی اتسانی داشت و این توجه در ابعاد مختلف مادی و معنوی بود و متناسب با آن، معتقد بود می‌توان انتظاراتی از نیروی انسانی داشت. وقتی شما این اهتمام را به نیروی انسانی دارید،  پاسخ می‌گیرید و کارآمدی و مسئولیت‌شناسی نتیجه‌ی این نگاه و رویکرد خواهد بود.تفکر اقتصادی ایشان متأثر از تفکرات آیت الله شهید بهشتی - شهید بزرگ انقلاب - بود. در حوزه‌ی اقتصادی ایشان از تفکرات این شهید بهره‌مند بود و قویاً تفکرات اقتصادی مقام معظم رهبری را نیز برای عملیاتی شدن پیگیری می‌کرد.

مراسم مجازی سالگرد درگذشت دکتر میرمحمدی برگزار شد/ مسیح مهاجری: میرمحمدی آرشیو اسناد انقلاب اسلامی بود/ روایت نوبخت از آشنایی با میرمحمدی

او از نظر اقتصادی به نئولیبرالیسم اعتقادی نداشت و معتقد بود که باید اقتصاد اسلامی بر پایه رفاه و عدالت اجتماعی برقرار شود. به همین خاطر به تعاونی‌ها به عنوان نماد برقراری همکاری‌های جمعی اقتصادی توسط اقشار، حرفه‌ها و جغرافی‌های گوناگون، اهتمام ویژه داشت و با صاحب‌نظران و دست اندرکاران این مساله، جلسات زیادی برگزار می‌کرد که من بدلیل همفکری اقتصادی با ایشان، همراهشان بودم.

در کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام با هم همکاری و همراهی داشتیم. نگاه ایشان به اصل 44 قانون اساسی به صرف خصوصی‌سازی محدود نمی‌شد و به جامعیت و کلیت اصل ۴۴ باور داشت و با شیوه‌ای از خصوصی‌سازی که منجر به رانت یا بهره‌مندی عده‌ای از آن شود، میانه‌ای نداشت.
نگاهش مقابل نگاه فرصت‌طلبان در این حوزه بود و مردمی کردن اقتصاد، مورد نظرش بود. کسی که دنبال مردمی کردن اقتصاد باشد، کارش سنگین است. او به پیشرفت اعتقاد داشت که همان رشد به همراه عدالت است بدین معنی که هم رشد باشد و هم نابرابری را تشدید نکند.

توجه به محرومین یکی از دغدغه‌های همیشگی ذهنی مرحوم میرمحمدی بود و بدنبال چگونگی رفع محرومیت و ساز و کارهای آن بود و شخصاً به این مساله اهتمام داشت و این تاج افتخاری برای دکتر سیدمحمد میرمحمدی در هر دو جهان هست که همیشه از محرومین و عامه‌ی مردم دفاع می‌کرد و زبان گویای آنها بود. ذهن او بسیار تیز و هوشیار بود و در طرح‌ها و مسائلی که حالت غیر مردمی داشت، بسیار واکنش‌های سریع و دقیق به همراه نگاه عمیقی داشت.

نگاهش به محرومین، بسیار ویژه بود و راه‌های توانمندسازی محرومین و خروج از فقر را بصورت مبنایی دنبال می‌کرد، نه اینکه فقط به چگونگی کمک یا پرداخت‌های انتقالی به آن‌ها بیاندیشد. امروز کشور ما به چنین تفکراتی، بیش از همیشه نیاز دارد.