شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#روسیه#آمریکا

حمایت روسیه از گفتگوی سیاسی در باره برجام

فدراسیون روسیه برای کار با شرکت‌کنندگان در توافق برجام و آمریکا برای اجرای کامل آن ابراز آمادگی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه از گفتگوی سیاسی با تمام اعضای شرکت کننده در برجام و آمریکا برای اجرای کامل توافق حمایت می کند. میخائیل اولیانوف نماینده دائمی فدراسیون روسیه در سازمان های بین‌المللی در وین در این باره گفت:« بطور همزمان باید بطور حداکثر از کانال دیپلماتیک برای اجرای هر چه سریعتر مفاد برجام از سوی تمام کشورها استفاده شود. این موضوع نه فقط به لغو تحریم های ضد ایرانی مربوط می شود، بلکه بازگشت به بازرسی های کامل و نظارت بر فعالیت ایران در قالب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از جمله احیای ازسرگیری پروتکل الحاقی مربوط می شود.

توافق بین تهران و آژانس مشکل برجام را حل می کند

اطمینان کامل دارم که در صورت وجود اراده سیاسی می توان به راحتی به اهداف مورد نظر دست یافت. روسیه از طرف خود برای کار فعالانه در این جهت در همکاری با اعضای دیگر توافق برجام و آمریکا آماده است».

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
© AP Photo / Ronald Zak

در پایان سال 2020، قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده (بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M  و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.

در عین حال، توافق هسته ای فقط شامل استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 و غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67٪ می شد. در تاسیسات هسته ای در فردو و نطنز، در حال حاضر 492 دستگاه IR-2M نصب شده است که از قبل گازرسانی شده و 492 سانتریفیوژ دیگر از این نسل در حال نصب است. دو آبشار کامل سانتریفیوژ IR-4 نصب شده و زیرساخت ها برای دو آبشار سانتریفیوژ IR-6 در فردو در حال نهایی شدن است.

در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.