شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فرهنگ

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد:

اهمیت پرداختن به ظرفیت های حج در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی

اهمیت پرداختن به ظرفیت های حج در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی

ایسنا/قم رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یکی از بهترین راه‌های رسیدن به تمدن نوین اسلامی را حج دانست و گفت: لازمه استفاده از ظرفیت حج، داشتن رویکرد و نگاه راهبردی نسبت به آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز ۱۴ اسفندماه در همایش بین‌المللی «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» که در قم برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَی بِاللَّهِ شَهِیدًا؛ اوست کسی که پیامبر خود را به [قصد] هدایت با آیین درست روانه ساخت تا آن را بر تمام ادیان پیروز گرداند و گواه‏ بودن خدا کفایت می‌کند» یکی از راهکارهای دینی برای تحقق این وعده الهی را حج دانست و افزود: لازمه استفاده از ظرفیت حج، داشتن رویکرد و نگاه راهبردی نسبت به آن است و اگر رویکرد راهبردی را در نظر بگیریم باید به ابعاد مختلف آن بپردازیم.

لکزایی ضمن اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر تحقق تمدن نوین اسلامی، بیان کرد: یکی از بهترین راه‌های رسیدن به تمدن نوین اسلامی، حج است. اگر رویکرد حج راهبردی شود، باید نسبت به زیرساخت‌ها و ساختار حج کنونی و حج مطلوب و الگوهای اجرایی متنوع در کشورهای مختلف در این زمینه توجه کنیم.

لکزایی با اشاره به اینکه یکی از دانش‌های کاربردی در حج دانش تاریخی است، بیان کرد: همایش‌های حج و حرمین شریفین باید ساختار میان رشته‌ای و چندرشته‌ای داشته باشد تا به کمک آن‎ها بتوان به یک رویکرد راهبردی در زمینه حج رسید و ایده‌های نو و تازه در این عرصه را در اختیار مسئولان ذیربط بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم از رسول گرامی اسلام(ص) و حضرت ابراهیم(ع) با تعبیر اسوه یاد شده است، گفت: حضرت ابراهیم(ع) پس از بنای کعبه از خداوند متعال می‌خواهد تا دل‌های مردمان، همه به این جذب شود و لذا تلاش ما باید بر این باشد که با تکیه بر حج ابراهیمی و رسیدن به این امر، در این زمینه قدم برداریم و در همین راستا باید از پژوهشگران کشورهای مختلف و راهکارها و پیشنهادات آن‌ها بهره‌مند شد.

انتهای پیام