شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قبال

الخلیج الجدید خبر داد:

هویج و چماق، جدیدترین نوع سیاست «جو بایدن» در قبال صنعاء!

به گزارش منیبان؛ دو منبع آگاه گزارش دادند که مسئولان ارشد آمریکا نخستین نشست مستقیم با مسئولان دولت نجات ملی یمن را در مسقط برگزار کردند.

به گفته این منابع، این دیدار در تاریخ ۲۶ فوریه (۸ اسفند) یعنی ۱۰ روز پس از اقدام آمریکا در حذف نام جنبش انصارالله یمن از فهرست گروه‌های تروریستی، برگزار شده است.

وبگاه «الخلیج الجدید» به نقل از یک منبع گزارش کرد که این نشست مسقط جزئی از سیاست هویج و چماق «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکاست همچنانکه ماه گذشته آمریکا توقف حمایت‌ها از حملات نظامی ائتلاف سعودی و حذف نام جنبش انصارالله از فهرست گروه‌های تروریستی را اعلام کرد.

از سوی دیگر روز سه شنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا دو فرمانده نظامی جنبش انصارالله را تحریم کرد.

 منابع مذکور گفتند که «تیموتی لیندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن در مسقط با «محمد عبدالسلام» مذاکره‌کننده ارشد دولت نجات ملی یمن دیدار کرد.

لیندرکینگ پیش از این دیدار با مقامات سعودی و مسئولان سازمان ملل در ریاض و نیز در سفری به امارات، کویت و قطر با مقامات این کشورها دیدار کرد.

لیندرکینگ در این دیدار از انصارالله برای توقف حمله به مأرب و مذاکره با ریاض درباره برقراری آتش‌بس درخواست کرده است.

رویترز همچنین گزارش کرد که عربستان سعودی در مذاکرات مربوط به برقراری آتش‌بس سعی دارد به تضمین‌هایی درباره امنیت مرزها و مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران دست یابد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

مقامات سعودی تاکنون چندین بار از تصمیم برای ایجاد آتش‌بس در یمن خبر داده‌اند؛ اما هیچ گاه از شدت حملات خود به یمن نکاسته و اقدامی برای کاهش یا رفع محاصره همه جانبه آن نکردند و در مواردی با بهره‌برداری از تاکتیک آتش‌بس بر حملات خود افزوده‌اند.