شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فلسطین

رژیم صهیونیستی، تشکیلات خودگردان فلسطین را تهدید کرد

به گزارش منیبان؛ کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان)، شامگاه روز چهارشنبه، گزارش داد که مقامات این رژیم، تشکیلات خودگردان فلسطین را تهدید کرده‌اند و به این تشکیلات درباره تبعات همکاری با دیوان بین‌المللی کیفری در خصوص جنایت‌های جنگی تل‌آویو در مناطق اشغالی فلسطین در سال ۱۹۶۷  هشدار داده‌اند.

«فاتو بنسوده»، دادستان اصلی دیوان بین‌المللی کیفری، بعد از ظهر روز چهارشنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز من آغاز تحقیقات درباره وضعیت فلسطین توسط دفتر دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را تأیید می‌کنم»

پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از کان در این خصوص گزارش داد که تل‌آویو به تشکیلات خودگردان اطلاع داده است که «آغاز تحقیق بین‌الملی در دادگاه لاهه پیامد خواهد داشت که این پیامدها، هیجان بیش از حد تشکیلات برای همکاری با دادگاه [لاهه] و ارائه اطلاعات را شامل می‌شود که شاید این حرکت به روند تحقیقات سرعت ببخشد».

بر اساس این گزارش، تل‌آویو، تشکیلات خودگردان را به «متوقف کردن حرکت به سمت آغاز عملیات سیاسی و مذاکره با فلسطینی‌ها  یا اقدامات مربوط به اعتمادسازی» و «اعمال محدودیت اقتصادی» تهدید کرده است که این اقدام فعالیت‌های بازرگانی در کرانه باختری اشغالی را در بر خواهد گرفت.

کان همچنین خبر داد که «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با «بدر البوسعیدی» همتای عمانیش در این خصوص گفت‌و‌گو کرده است و وزیر خارجه عمان پیام تل‌آویو را به «ریاض المالکی»‌ وزیر خارجه تشکیلات خودگردان انتقال داده است.

در این گزارش به نقل از یک مقام تشکیلات خودگردان آمده است که رام‌الله قصد ندارد از اقدام خود پا پس بکشد. این مقام در این خصوص گفت: «همانطور که اسرائیلی‌‌ها با ما مذاکره کردند و در عین حال، شهرک‌سازی‌ها در کرانه [باختری] را توسعه دادند. ما نیز مانعی برای مذاکره آنها با خود همزمان با محاکمه بین‌الملی آنها در لاهه نمی‌بینیم».

با این حال، در گزارش کان به نقل از افراد نزدیک به «محمد عباس» رئیس تشکیلات خودگردان نوشته شده است: «مناسب نیست که اکنون درباره جنایت‌های جنگی اسرائیل تحقیقاتی آغاز شود آن هم در حالی که ما در انتظار حمایت دولت جدید آمریکا از آغاز روند سیاسی هستیم؛ روندی که شاید طی آن مذاکره مجدد با اسرائیل صورت بگیرد».

طبق این گزارش، برخی مقامات فلسطینی «اعتقاد دارند که این گام، فشاری سیاسی علیه جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا ایجاد کند و این اقدام شاید مانع آن شود که او نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن را بازگشایی کند و ارسال کمک‌های آمریکا را از سر بگیرد».

دیوان بین‌المللی دادگستری، پیشتر، در یک رأی‌گیری در ماه فوریه صلاحیت خود برای رسیدگی به وضعیت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را تأیید کرده بود که این گام با استقبال فلسطینیان و خشم صهیونیست‌ها مواجه شد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز شامگاه روز گذشته در بیانیه‌ای به اقدام دادگاه بین‌المللی کیفری واکنش نشان داد و با مثبت خواندن این گام، تأکید کرد که این اقدام کافی نیست و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان کاملا مشهود و مستند در نزد سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و منطقه‌ای است.

جهاد ابراز امیدواری کرد که دادگاه لاهه سران رژیم صهیونیستی را به علت جنایت‌های فجیعشان در حق مردم فلسطین در ۷۲ سال گذشته به دست عدالت بسپارد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز  با استقبال از تصمیم دیوان لاهه، از مسئولان این دادگاه بین‌المللی خواست در برابر فشار و تهدیدهای صهیونیست‌ها کوتاه نیایند.