شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت بایدن#چین#واشنگتن#آلمان

در راستای سیاست مهار پکن؛

اعزام رزم ناو آلمانی به دریای چین جنوبی/ واشنگتن ذوق زده شد!

اعزام رزم ناو آلمانی به دریای چین جنوبی/ واشنگتن ذوق زده شد!

آلمان قرار است در همگامی با سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک، بعد از 19 سال، ماجراجویی محتاطانه ای را در دریای چین جنوبی آغاز کند؛ حال آنکه این اقدام با استقبال شدید دولت بایدن مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت بایدن همزمان با انتشار سند راهبرد امنیت ملی که در آن چین را بزرگترین چالش آمریکا در درازمدت ارزیابی کرد و از همکاری با کشورهای حوزه راهبردی ایندوپاسیفیک برای مهار پکن خبر داد؛ از تصمیم آلمان برای ماجراجویی در دریای چین جنوبی استقبال کرد.

ماجرا از این قرار است که مقامات برلین می گویند یک ناوچه آلمانی قرار است در ماه میلادی آگوست به مقصد آسیا حرکت کند اما نکته مهم آن است که این نخستین بار از سال ۲۰۰۲ به این سو است که یکی از رزم ناوهای این کشور از دریای چین جنوبی عبور خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا با استقبال از چنین اقدامی، آن را در راستای حراست از نظم بین المللی قانون محور در ایندوپاسیفیک، ارزشمند توصیف کرد و مدعی شد: واشنگتن حراست از صلح و ثبات، احترام به قوانین بین المللی و دیگر استفاده های قانونمند از دریا را بخشی از منافع ملی خود می داند.

در واکنش به این اقدم آلمان، دولت پکن اعلام کرد که همه از حق آزادی کشتیرانی و پرواز در حریم هوایی آبراه دریای چین جنوبی برخوردارند اما این آزادی نباید به دستاویزی برای تضعیف حق حاکمیت و امنیت کشورهای واقع در این منطقه تبدیل شود.

نکته مهم دیگر آن است که آلمان ترجیح داده تا در عبور از دریای چین جنوبی، جوانب احتیاط را رعایت کند و به همین دلیل می گوید از فاصله مجاز ۱۲ گره دریایی با برخی سازه ها و جزایر واقع در این آبراه، عبور نخواهد کرد.

چین اقدام به ساخت جزایر مصنوعی در بخشی از دریای چین جنوبی کرده حال آنکه آمریکا این مسئله را به رسمیت نمی شناسد و هر از گاهی برای به چالش کشیدن ادعای ارضی پکن، به ماجراجویی در اطراف این جزایر می پردازد.

به گزارش مهر، در راستای همگامی با سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک دولت واشنگتن، فرانسه و انگلیس هم تحرکاتی را در این منطقه راهبردی آغاز کرده اند.

فرانسه زیردریایی اتمی خود را در دریای چین جنوبی مستقر کرده و ناوچه ای را هم به دریای چین شرقی فرستاده حال آنکه زمزمه هایی مبنی بر اعزام ناو «ملکه الیزابت» انگلیس به پاسیفیک غربی شنیده می شود.