پنتاگون نگران فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی

  پنتاگون سه شنبه از گزارش اخیر سازمان ملل که نشانگر بازفرآوری مجدد سوخت هسته‌ای برای بمب از سوی کره شمالی است، ابراز نگرانی کرده و گفته است: چنین فعالیت هایی موجب تنش با پیونگ یانگ خواهد شد.

 دریاسالار مایکل استودمن رئیس بخش اطلاعات برای فرماندهی هند-اقیانوسیه پنتاگون در اظهاراتی گفت: فعالیت های کره شمالی که طی هفته جاری از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برجسته شده، می تواند با هدف جلب توجه دولت بایدن باشد و همین طور می تواند یک اهرم فشار از سوی کره شمالی برای کاهش تحریم ها تلقی شود. دولت آمریکا هم اکنون در حال بررسی و ارزیابی سیاست ایالات متحده-کره شمالی است.

وی در ادامه افزود: ما این گونه فعالیت های کره شمالی را زیر نظر داریم و مسیری که کره شمالی در پیش گرفته است، به شدت نگران کننده است.

رافائل ماریانو گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه‌ای به شورای حکام آژانس، به فعالیت های اخیر کره شمالی در تاسیسات هسته‌ای یونگ بیون و کانگ سون اشاره کرده است.

وی در این بیانیه گفته است: شواهد جدیدی از فعالیت های هسته‌ای در آزمایشگاه های این دو تاسیسات هسته‌ای کره شمالی وجود داشته است. کره شمالی از آزمایشگاه رادیوشیمیایی در تاسیسات هسته‌ای یونگ بیون برای بازفرآوری پلوتونیوم و تولید بمب های اتمی استفاده می کند.

گروسی ادامه فعالیت های هسته‌ای کره شمالی را نقض آشکار تحریم های سازمان ملل و عمیقا تاسف بار توصیف کرده است.

استودمن نیز ضمن اشاره به بیانیه گروسی، گفت: شورای حکام آژانس اطلاعیه‌ای صادر کرده است که نشان می دهد شواهدی از بازفرآوری سوخت هسته‌ای در تاسیسات کره شمالی وجود داشته است. اگر این مساله درست باشد، ما را در سطح متفاوتی از تنش با کره شمالی قرار خواهد داد.