به گزارش برنا؛ ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است این سخن رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است. در این راستا و از ابتدای شیوع کرونا در کشور وزارت بهداشت و درمان به تعیین پروتکل‌ها پرداخته و ستاد ملی کرونا هم آن را تصویب کرده است. حال این سوال مطرح است که افراد به چه میزان این پروتکل‌ها را اجرا می‌کنند؟

خرید شب عید ممنوع

پیام طبرسی، عضو ستاد علمی مبارزه با کرونا درباره کم و کیف اقدامات در روزهای پایان سال برای مهار کرونا به خبرنگار برنا گفت: هم اکنون ویروس جهش یافته شایع شده است که برخی آن را ویروس جهش یافته انگلیسی یا عناوین دیگر اطلاق می‌کنند.

او افزود: میزان انتقال این ویروس افزایش یافته است طبیعتا میزان درگیری به این بیماری و مرگ و میر آن هم افزایش پیدا کرده است. برای مثال قبل‌تر میزان مرگ و میرهای افراد مسن در ابتلا به کرونا فراوان بود، اما هم‌اکنون تمامی افراد در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند. این وضعیت مبهم می‌طلبد تا افراد برای ‌خرید شب عید به بازار و اماکن سربسته مراجعه نکره و سلامت خود و خانواده‌شان را به خطر نیاندازند.  

هرگونه سفر و دید و بازدید در ایام عید ممنوع

عضو ستاد علمی مبارزه با کرونا افزود: امسال افراد از هرگونه سفر و دید و بازدید در ایام نوروز خودداری کنند. دورهمی ها عوارض غیرقابل  جبران را برای افراد به دنبال دارد.

طبرسی گفت: مسئولان برای رعایت پروتکل‌ها جدی‌تر رفتار کنند تا میزان کرونا افزایش نیابد. برای مثال کشورهای اروپایی برای برگزاری ژانویه محدودیت ایجاد کردند. در کشور ما هم برای ایام نوروز جهت مهار بحران‌های ناشی از کرونا باید محدودیت ایجاد کرد در غیر این صورت موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا افزایش پیدا می کند.

خطر تشدید ابتلا به کرونا در کشور

او تصریح کرد: هرگونه سهل انگاری در وضعیت خوزستان تشدید ابتلا به بیماری را در بین مردم کشور به دنبال دارد.

این متخصص حوزه عفونی درباره وضعیت این بیماری در کشور گفت: هم اکنون وضعیت بیماری حادتر از قبل شده است.  برای مثال اگر قبل‌تر در هفته دوم افراد بیماری بروز می‌کرد، هم اکنون در هفته اول ریه درگیر کرونا می‌شود.

علائم ویروس جهش یافته شدیدتر است

عضو ستاد علمی مبارزه با کرونا تاکید کرد: سرعت پیشرفت بیماری جهش یافته افزایش یافته است.

طبرسی درباره آخرین علائم بیماری کرونا جهش یافته افزود: این بیماری همچون کرونای قبلی با علائمی همچون تب، سرف، بی‌حالی، خستگی و ... همراه است اما در ویروس جهش یافته این علائم شدیدتر است.

او ادامه داد: داروهای تجویز شده در دستورالعمل کشوری قرار دارد. این بیماری با پیشگیری مهار می‌شود. باید به سمت پیشگیری حرکت کرد.

هنوز کرونای ایرانی ثابت نشده است

این پزشک عفونی درباره کرونای ایرانی تاکید کرد: هنوز وجود کرونای ایرانی ثابت نشده است. هرچند بعید هم نیست، چون ویروس چرخیده  و جهش یافته است. شاید یک  جهش در ایران باشد که در دیگر کشورها یافت نشود.

به گفته او کم و کیف جهش ویروس اهمیت ندارند، بلکه باید در زمینه پیشگیری تاکید کرد.

عضو ستاد علمی مبارزه با کرونا درباره مراجعه مبتلایان به پزشک گفت: در مراحل خفیف بیماران به هر نوع پزشک می‌توانند مراجعه و در صورت ابتلای شدید باید به متخصص مراجعه کرده و اقدامات مناسب برای آنها انجام شود.

بیماری کرونا از طریق تنفس منتقل می شود

طبرسی در زمینه تاثیر الکل در ضدعفونی سطوح افزود: تاکید بر ضدعفونی سطح و سطوح نداریم. این بیماری انتقالش تنفسی است. بنابراین افراد باید ماسک زده ، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند. شست و شوی دست در مهار این بیماری موثر است. سطح با هر محلولی قابل ضدعفونی است.

واکسن ها در بازار سیاه تقلبی است

او درباره تبلیغات در بازارهای کشور به ویژه ناصر خسرو درباره واکسن کرونا گفت: این واکسن‌ها تقلبی است. شرایط انتقال واکسن به شیوه خاصی انجام می شود بنابراین در صورت انتقال واکسن از کشور مبدا، به دلیل عدم رعایت نکات نگهداری تاثیر گذار نیست.

خطر ابتلای دسته جمعی به کرونا

طبرسی افزود: در این شرایط مردم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از شرکت در تجمع‌ها، دید و بازدید و .. را در اولویت قرار دهند. برای مثال امسال اگر یک فرد به ویروس مبتلا شود  جمعیت قابل توجهی را درگیر می‌کنند.

عضو ستاد علمی مبارزه با کرونا ادامه داد: هم اکنون افراد به شکل دسته جمعی به این ویروس مبتلا می‌شوند. ویروس انگلیسی همچون ویروس کرونای قبلی فقط چند نفر را مبتلا نمی کند بلکه این ویروس همه افراد را در سنین مختلف درگیری می‌کند.

او در پایان گفت: بسیاری از افراد  در حال رزرو بلیط برای سفر هستند این گونه رفتارها خطرات جبران ناپذیر را به دنبال دارد.

//انتهای پیام: 4