به گزارش برنا؛ در کشور ما سن ابتلا به آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته است. همین قضیه می‌طلبد تا کودکان و نوجوانان را متناسب با شرایط موجود تربیت کرد. در دنیا به‌دلیل شیوع آسیب‌های نوپدید در برخی مواقع والدین کودکان هم کاری از پیش نمی‌برند  و باید از یک فرد آگاه و مورد اعتماد همچون مشاوره بهره برد. با بررسی مشکلات شایع در بین دانش آموزان، تاثیر فضای مجازی و آسیب‌های نوپدید آن و مصرف مواد مخدرهای به ظاهر کم آسیب نیاز به مشاوره دوچندان احساس می شود.

عزیزالله بابلی، رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش تهران درباره ارائه خدمات مشاوره به دانش آموزان به خبرنگار برنا گفت: طی یکسال اخیر به‌دلیل شیوع کرونا اقدامات مشاوره در شهر تهران انجام شده است. هرچند قبل از شیوع کرونا هم به مقوله مشاوره تاکید و قبل از کرونا در شهر تهران خدمات مشورتی در مدارس ارائه می‌شد.

او افزود: مقوله مشورتی مشاوره دیدگاه درمانگری ندارند بلکه پیشگیرانه است و موضوعات دانش آموزان را به حوزه پیشگیری و توانمندسازی خانواده‌ها سوق می دهند.

بابلی تاکید کرد: در سامانه همگام آزمون سلامت روان را بارگذاری کرده و این سامانه مولفه‌هایی در قالب دیدگاه مثبت نشاط، دیدگاه‌های پیشرفت‌گرایانه، مهار خشم، ارتقای عزت نفس و دیدگاه‌های هویتی  مورد بررسی قرار داده می‌شود.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش تهران ادامه داد: آزمون‌ها در سطح کشوری برگزار و  در مدارس به دانش آموزان نیازمند خدمات ویژه رسیدگی می‌شود.

 به گفته او در 19 منطقه تهران 21 مرکز مشاوره زیرنظر مشاوره مرکزی آموزش و پرورش به فعالیت می‌پردازند. در سطح شهر تهران هیچ مشاوره‌ای به‌رغم تحصیلات و سوابق کاری در زمینه مشاوره بدون مصاحبه در مرکز مشاوره نمی‌تواند فعالیت داشته باشند بلکه باید مورد گزینش مجراهای آموزش و پرورش قرار بگیرد. همکاران ما توانمند هستند.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش تهران ادامه داد: اخیرا طرح همدل برگزار شد. در این طرح مشاوران در ایام کرونا با دانش آموزان و خانواده آنها تماس می‌گیرند. در مراکز مشاوره هم در صورت برگزاری مشاوره حضوری برگزار می‌شود. در غیر این صورت همکاران بر اساس طرح صدای مشاور به دانش‌آموزان نیازمند مشاوره تماس گرفته و وضعیتشان بررسی می‌شود.

بابلی تصریح کرد: تاکید بر فوریت‌های روانی و اجتماعی است. اخیرا به تمامی مناطق بخش‌نامه ارسال شده و  در 19 منطقه تهران 19 نفر از روسای مناطق به عنوان رییس فوریت‌های روانی و اجتماعی معرفی شده‌اند. نگاه ما به فوریت رصد وضعیت دانش‌آموزان است.

 او افزود: بر اساس طرح نماد در صورت نیاز به مداخلات فوری با سازمان‌ها همکاری می‌کنیم. برای مثال در برخی مواقع مشکلات دانش آموزان با مداخلات دیگر سازمان‌ها برطرف می‌شود که در این شرایط به نهادهای حمایت‌گر همچون کمیته امداد، بهزیستی، اورژانس اجتماعی و ... معرفی می‌شوند.

بابلی ادامه داد: کمیته‌های روانی اجتماعی در شرایط کرونا در مناطق در حال انجام است. بر اساس بررسی‌های انجام شده و همفکری‌ها وضعیت سلامت روح و روان دانش آموزان مطلوب است.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش تهران تصریح کرد: در خانه ماندن در ایام کرونا پرخاشگری و خشونت را افزایش می‌دهد. از طریق آزمون‌ها و پایش مدیران وضعیت سلامت روان دانش آموزان بررسی می‌شود.

به گفته او آزمون‌های سلامت روان برگزار می‌شود و از طریق آموزش‌های مجازی آسیب‌های تهدید کننده دانش‌آموزان به همکاران گوش‌زد خواهد شد.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش تهران گفت: آزمون‌های سلامت روان در سالجاری از پایه‌های هفتم، هشتم و متوسطه دوم اخذ شده است. آزمون‌ها بر روی سایت  مدارس بارگذاری شده است. پروفایل‌های دانش آموزان بر اساس نتایج آزمون‌ها بارگذاری شده و بر این اساس مشاوره با دانش آموز تماس بر قرار می‌کند.

 بابلی گفت: تحلیل مدرسه و منطقه به مدیران مناطق و معاونان پرورشی نمودار و نوع مداخلات را تحویل می‌دهیم که توانمندسازی به این شکل انجام می‌شود.

او تصریح کرد: دیدگاه ما پیشگیرانه بوده و فعالیت‌ها در زمینه خودآگاهی است. وقتی مربی و والدین خودآگاهی داشته و ضعف خود را بشناسد به موقع می‌تواند مداخله کرده و به پیشگیری  پرداخت.

//انتهای پیام:۳