به گزارش برنا؛ مسئله کولبران و رسیدگی به نیازهای این قشر از اهمیت برخوردار است. این در حالی است که بارها از سوی مسئولان نظام در زمینه رسیدگی به وضعیت کولبران تاکید شده است. در هشتم اردیبهشت 95 رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره برخورد با کولبرها فرمودند: «مراد من از قاچاق، فلان کوله بَرِ ضعیف نیست که می‌رود یک چیزی را برمی‌دارد روی کول خودش می آورد؛...با او مبارزه هم نشود اشکالی ندارد.»

از سوی دیگر در روزهای اخیر هم حسن روحانی، رئیس جمهوری با اشاره به تصمیمات و مصوبات گذشته دولت برای ساماندهی پدیده دردآور کولبری گفت: « بر اساس این تصمیمات باید بخشی از درآمدهای دولت از محل درآمدهای کالاهایی که از مرزهای رسمی وارد می‌شوند، به مرزنشینان اختصاص یابد تا مشکلات آنها حل شود. تلاش دولت‌ این بوده که با انضباط در تبادلات مرزی و ایجاد فرصت بهره‌مندی مرزنشینان از امتیازات این طرح، زمینه رانت‌خواری از میان برداشته شود. »

اما این دستورالعمل چه اهمیتی برای کولبران می تواند داشته باشد؟

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران درباره اقدامات برای ساماندهی کولبران و در واکنش به سخنان رئیس جمهوری به خبرنگار برنا گفت: بروز و تشدید کولبری به‌دلیل فقر و عدم دسترسی به فرصت‌های برابر در زمینه اشتغال است. بی‌شک وقتی این موارد را در کنار هم قرار ‌دهیم متوجه می‌شویم که در مناطق مرزنشین ما کولبری یکی از مهمترین راه‌های کسب درآمد است.

او افزود: کولبری کاری سخت، طاقت فرسا، خطرناک و ...است اما مردم چاره‌ای به جز پرداختن به این شغل برای اینکه بتوانند معاش خود را تامین کنند، ندارند.

موسوی چلک ادامه داد: بنابراین دولت در راستای اجرای فصل سوم و قانون 29 قانون اساسی باید زمینه را برای رفاه این افراد فراهم کند. اخیرا نهادهای متعدد در  این عرصه در حل فعالیت هستند.

او افزود: در حوزه اشتغال هم در حال اجرای طرح‌های مختلف برای کولبران هستند تا بتوانند بخشی از نگرانی‌ها برای خانواده‌ها را کمتر کنند.

 موسوی چلک تاکید کرد: اخبار مربوط به فوت، سقوط و انواع آسیب‌های تهدید کننده این افراد به کررات شنیده می‌شود. رهبری معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود تاکید کردند که این افراد قاچاقچی نیستند و  باید فضا را برای توجه به این افراد افزایش داد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران افزود: کولبران به دنبال رزق و روزی حلال هستند. خرده فروشی این افراد نباید به عنوان قاچاق تلقی شود. هرچند تمامی دستگاه‌ها باید به برداشت مشترک به این موضوع دست یابند. البته طرح مسئله با شیوه‌های  اجرای آن متفاوت است.

به گفته او این مقوله می‌تواند نگرانی‌های را برای مردم استان‌های مرزنشین به دنبال داشته باشد. در غیر این صورت هیچ فرد عاقلی علاقه‌ای برای تحمل این بار سخت و خطرات پیش رو برای کسب دستمزد حداقلی را ندارد.

قانون برای کولبران بازنگری شود

 موسوی چلک تصریح کرد: کولبران درآمد بالایی از کولبری ندارند. قانون باید بازنگری شود. قوانین مربوط به قاچاق و گمرک یکی از موضوعات مهم است که تعیین بخشی از قوانین با این عنوان که کولبران به عنوان مجرمان قلمداد نکنیم، اهمیت دارد.

او افزود: باید با  تدبیر هوشمندانه تفاوت‌ها را در مرزهای کشور لحاظ کرد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: اظهارات رهبری درباره کولبری باعث شد تا بسیاری از نهادها و سازمان‌های در این زمینه وارد کار شده  و بازارچه‌های غیر زمستانی و مرزی راه اندازی شود.

موسوی چلک تصریح کرد: برای مراقبت مرزی باید با ظرفیت موجود بتوان مسائل را بازنگری کرد تا شرایط برای رفاه بیشتر کولبران فراهم شود. برای این افراد باید پوشش بیمه‌ای ایجاد شود و شرایط حمایت از سازمان‌های حمایتی هم ایجاد شود.

کولبر قاچاقچی نیست

به گفته او نباید به کولبر به چشم قاچاقچی نگاه کرد. تناسب‌سازی قوانین، آیین نامه‌ها با هدف جرم انگارانه نبودن فعالیت‌های کولبری در آیین نامه مشخص شود.

کولبران شهروندان درجه 2 نیستند

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران  با بیان اینکه نباید کولبری را مجاز کرد، گفت: کشور ما به منابع مناسب دسترسی دارد. فعالیت کولبران نشان دهنده وضعیت نامناسب اقتصادی است. کولبران شهروندان درجه دو نیستند. آنها هم مانند بسیاری دیگر مردم کشور هستند که باید به آن ها توجه کرد.

//انتهای پیام: 3