شهر خبر

چگونه گردش خون خود را بهبود ببخشیم؟

چگونه گردش خون خود را بهبود ببخشیم؟

چگونه گردش خون خود را بهبود ببخشیم؟
باورش سخت است، اما بدن شما حدود 95000 کیلومتر رگ را در خود نگه می‌دارد. همراه با قلب و عضلات دیگر، سیستم گردش خون شما را تشکیل می‌دهند. این شبکه از جاده‌ها خون را به گوشه و کنار بدن شما حمل می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از وب ام دی، اما وقتی گردش خون شما ضعیف است، جریان خون را کند یا مسدود می‌کند. این بدان معنی است که سلولهای بدن شما نمی‌توانند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کنند.

علائم گردش خون ضعیف

وقتی اندام شما نتواند خون کافی دریافت کند، ممکن است دست یا پایتان احساس سرما یا بی حسی کند. اگر پوست سبکی دارید، ممکن است پاهایتان رنگ آبی پیدا کنند. گردش خون ضعیف همچنین می‌تواند پوست شما را خشک کند، ناخن‌های شما را شکننده کرده و موهای شما را بخصوص روی پا و ران‌ها ضعیف کند. برخی از مردان ممکن است در نعوظ یا حفظ آن مشکل داشته باشند. و اگر به دیابت مبتلا هستید، خراش‌ها، زخم‌ها با سرعت کمتری بهبود می‌یابند.

دود تنباکو

نیکوتین ماده موثری در سیگار، سیگار الکترونیکی و تنباکو بدون دود است. به دیواره عروق آسیب می‌رساند و خون شما را بسیار غلیظ می‌کند، و از این طریق عبور نمی‌کند. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. 

فشار خون خود را کنترل کنید

اگر خیلی زیاد باشد، می‌تواند باعث تصلب شرایین شود، مشکلی که رگ‌های شما را سفت می‌کند و می‌تواند باعث خفه شدن جریان خون شود. 120 یا 80 یا کمتر را هدف قرار دهید، اما در مورد بهترین اعداد برای سن و سلامتی خود از پزشک خود بپرسید. حداقل یک بار در ماه فشار خون خود را بررسی کنید. می‌توانید یک دستگاه فشار خون خانگی خریداری کنید.

آب بنوشید

در خون تقریباً نصف آب است. بنابراین برای ادامه حرکت باید بدن خود را مرطوب نگه دارید. روزانه 8 لیوان آب هدف داشته باشید. اگر ورزش می‌کنید یا بیرون گرم است، باید بیشتر بنوشید.

پشت میز خود بایستید

ساعت‌ها نشستن در یک زمان برای گردش خون یا کمر شما عالی نیست. ماهیچه‌های پا را ضعیف کرده و جریان خون در پاهای شما را کند می‌کند، که می‌تواند باعث ایجاد لخته شود. اگر در محل کار خود پشت میز نشین هستید، به جای آن یک میز ایستاده در نظر بگیرید. ممکن است کمی طول بکشد تا عادت کنید، اما روی پا ایستادن دریچه‌های رگ‌های پای شما را کار می‌اندازد و خون را به قلب شما می‌فرستد.

آرام باشید و بچرخید

یوگا ورزشی کم فشار است که می‌تواند جریان خون شما را بکار اندازد. هنگام حرکت، اکسیژن را به سلولهای شما می‌آورد. وقتی پیچ می‌خورید، خون به اندام‌های شما می‌رسد. و موقعیت‌های وارونه، خون را از نیمه پایین بدن به سمت قلب و مغز منتقل می‌کند.

پا را روی دیوار قرار دهید

وقتی مچ پا یا پاهایتان متورم شد، حالت یوگای قرار دادن پا روی دیوار را امتحان کنید. ویپاریتا کارانی نیز نامیده می‌شود، این یک روش آسان برای ارسال خون به سمت دیگر است. روی زمین یا روی تشک یوگا دراز بکشید، در حالی که شانه چپ یا راست خود را نزدیک به دیوار دارید. بدن خود را برگردانید تا بتوانید پاها را بالا بیاورید، و پایین خود را به دیوار بچرخانید. بازوها را با کف دست پایین به سمت زمین دراز کنید تا تعادل برقرار شود.

خون را پمپ کنید

هوازی به معنی "همراه با اکسیژن" است. بنابراین هنگام دویدن، دوچرخه سواری، پیاده‌روی، شنا و انجام تمرینات مشابه اکسیژن بیشتری دریافت کرده و آن را به سمت عضلات حرکت می‌دهید. این باعث پمپاژ خون شما می‌شود ، قلب شما قویتر می‌شود و فشار خون شما کاهش می‌یابد. هدف خود را تعیین کنید و به مدت 30 دقیقه، 5 تا 7 روز در هفته ورزش کنید. در صورت لزوم آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. اگر پیاده‌روی می‌کنید، بدانید که سرعت متوسط تا شدید - حداقل 3 مایل در ساعت - بهترین مزایای سلامتی را دارند.

حرکت اسکات را تمرین کنید

این نوع تمرین قدرتی نه تنها باعث پمپاژ خون می‌شود، بلکه به کاهش قند خون کمک می‌کند و به کمردرد نیز کمک می‌کند. پاها را به اندازه عرض شانه باز کرده و بازوها را در پهلو قرار دهید. اکنون به آرامی از لگن و زانو خم شوید، اما پشت خود را صاف نگه دارید، مانند اینکه روی صندلی نشسته‌اید. هنگام بازگشت به وضعیت شروع، بازوها را برای تعادل خم کنید.

جوراب‌های فشرده بپوشید

. جوراب‌های فشرده کمی فشار به پاهای شما وارد می‌کنند تا خون شما بیش از حد طولانی معلق نماند. درعوض، به قلب شما بازمی‌گردد. از پزشک خود بپرسید کدام طول و میزان فشار برای شما مناسب است.

سبزیجات بیشتر و گوشت کمتری بخورید

بگذارید این را بپذیریم که رژیم متعادل هیچ ضرری ندارد. میوه و سبزیجات زیاد بخورید. از چربی‌های اشباع موجود در گوشت قرمز، مرغ، پنیر و سایر منابع حیوانی دوری کنید. از نمک زیاد اجتناب کنید. اینکار به شما کمک می‌کند تا وزنتان در محدوده سالم و کلسترول و فشار خون شما کنترل شود - و عروق پاک شوند.

بدن خود را برس بکشید

خون خود را در مسیر درست حرکت دهید. یک برس بدن با موهای سفت و صاف بردارید و ضربه‌ای روی پوست خشک خود بزنید. با پاها شروع کنید و با استفاده از حرکات طولانی روی پاها و بازوها، به سمت بالا حرکت کنید. روی شکم و کمرتان حلقه بزنید. برس زدن خشک باعث از بین رفتن خشکی پوست نیز می‌شود. این کار را هر روز، درست قبل از دوش گرفتن انجام دهید.

در وان دراز بکشید و جرعه جرعه بنوشید

این یک درمان موقت است، اما حمام راهی عالی برای شروع گردش خون است. آب گرم باعث باز شدن رگهای شما می‌شود و به این ترتیب خون بیشتری عبور می‌کند. آب داغ یا چای نیز همین کار را می کند.

منبع: سایت سلامت