شهرخبر

عراقچی: خویشتنداری ایران طی چهار سال گذشته مهمترین عامل حفظ برجام است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر حفظ برجام گفت: خویشتنداری ایران طی چهار سال گذشته از جمله مهمترین عامل حفظ برجام محسوب می‌شود.

خبرگزاری میزان – سید عباس عراقچی و ثمیستوکلیس دمیریس، دبیرکل وزارت خارجه یونان در دور جدید رایزنی‌های سیاسی ایران و یونان که بصورت مجازی برگزار شد، درباره آخرین تحولات مربوط به برجام و روابط دوجانبه به رایزنی پرداختند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگو، ضمن تاکیید بر اهمیت حفظ برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی در دوران معاصر، گفت: بازگشت بی قید و شرط آمریکا به برجام و لغو کامل تحریم‌ها شرط اساسی برای اجرای کامل تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد:اقدام ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای خود منطبق بر مفاد برجام بوده و در واکنش به عدم اجرای تعهدات آمریکا و اروپا صورت گرفت.

عراقچی با ناکافی دانستن تعهد سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان برای حفظ برجام، گفت: خویشتنداری ایران طی چهار سال گذشته از جمله مهمترین عامل حفظ برجام محسوب می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان به اجلاس هفته جاری شورای حکام، اشاره کرد و گفت: اقدام سه کشور اروپایی برای ارایه پیش نویس قطعنامه، پس از توافقات اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که در سفر رافائل گروسی مدیرکل این نهاد به تهران صورت گرفت، حرکتی اشتباه است.

وی بیان کرد: ایران پس از شکست رویکرد فشار حداکثری آمریکا حاضر به پذیرش رفتار‌های مشابه نخواهد بود و تنها راه پیشبرد برجام رفع تحریم‌های غیر قانونی اعمال شده از سوی آمریکا است.
عراقچی افزود: انتظار ما این است که طرف‌های دیگر از فرصت باقیمانده برای دیپلماسی بهره برداری سازنده کنند و از هر گونه اقدامی که موجب تخریب بیشتر فضای موجود شود اجتناب کنند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه به لزوم توسعه مناسبات دو کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود اشاره کرد گفت: ایران برای توسعه مناسبات با کشور یونان آمادگی دارد.

ثمیستوکلیس دمیریس، دبیرکل وزارت خارجه یونان نیز با تأکید بر حمایت یونان از استفاده از ابزار دیپلماسی برای حل اختلافات گفت: یونان در همراهی با شرکای اروپایی همواره با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مخالف است.

وی تاکید کرد: یونان از توافقنامه هسته‌ای حمایت می‌کند و آماده همکاری‌های دوجانبه در ابعاد مختلف برای پیشبرد اهداف دو جانبه است.

انتهای پیام/