شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روحانی

جزئیات نامه روحانی به رهبری درباره ‌FATF

کدخبر: 396919
اقتصاد نیوز:رئیس جمهور در نامه به رهبری اعلام کرده در صورت نپوستن به گروه اقدام مالی نمی توانیم پول های خود را جابه جا کنیم و حتی واکسن بخریم.

به گزارش اقتصاد نیوز علی نیکزاد نایب رئیس مجلس با اشاره به موضوع FATF اظهار کرد: لوایح چهارگانه موسوم به لوایح  FATF شامل لوایح اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و پیوستن ایران به کنوانسیون ملل متحد برای مقابله با تامین مالی تروریسم است که 2 لایحه اصلاح قانون مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفته است و 2 لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است.

وی به نامه رئیس جمهور به مقام معظم رهبری در خصوص لوایح مذکور اشاره کرد و گفت: آقای رئیس جمهور موضوع جدیدی را عنوان کردند مبنی بر اینکه ما نمی توانیم پول های خود را جابه جا کنیم یا امکان پرداخت پول مربی سابق فوتبال نداریم یا امکان جابه جا کردن پول خرید واکسن را نداریم یا اینکه عدم همکاری مالی برخی کشورها به دلیل معطل ماندن لوایح FATF است.

نیکزاد با بیان اینکه در این شرایط تنها 3 راه حل یعنی پذیرش FATF، پذیرش مشروط FATF و رد FATF وجود دارد، گفت: پذیرش به معنای اعلام راه های دور زدن تحریم است ما همواره مورد تحریم های ظالمانه استکبار جهانی قرار داریم و در این خصوص بین دولت های دموکرات و جمهوری خواه تفاوتی وجود ندارد آن ها به ناحق تحریم ها را علیه ما اعمال کرده اند بنابراین پذیرش FATF امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: در ارتباط با پذیرش مشروط نیز باید به فعالیت داعش در منطقه و پول هایی که از فروش نفت سوریه به دست می آورد توجه کنیم. داعشی که به هیچ منطق اسلامی و انسانی پایبند نبود آیا پول هایش را به صورت چمدانی جابه جا می کرد؟ رژیم های مرتجع منطقه که از داعش حمایت می کردند آیا به FATF پایبند بودند؟ بنابراین امکان پذیرش مشروطه FATF هم وجود ندارد. البته دنیا هم پذیرش مشروط را نمی پذیرد و در این شرایط ایران عایداتی را دریافت نخواهد کرد.

نیکزاد ادامه داد: ما در یک سال گذشته تراکنش های مالی بهتری از گذشته داشتیم، دولت که در بودجه 1400 فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت را پیش بینی کرد اما صحبتی از پذیرش FATF نکرده اند و در این مقطع بالغ بر یک میلیون بشکه جمهوری اسلامی توانسته نفت بفروشد بنابراین نباید مباحثی را که می توانیم پیش ببریم به FATF منوط کنیم. ما معتقد به بی اثر کردن تحریم ها هستیم و در مورد بنزین با افزایش تولیدات، تحریم ها را بی اثر کردیم و اگر امروز بخواهیم با استکبار مذاکره کنیم آن ها نمی توانند از اهرم تحریم بنزین استفاده کنند. ما در مباحث دفاعی با مجاهدت های علمی و دفاعی تحریم ها را بی اثر کردیم لذا اقتصاد کشور را نباید شرطی کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم معتقد است ما با تفکر انقلابی و مدیریت جهادی می توانیم اقتصاد را از شرطی شدن خارج کنیم، همان طور که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها برای کشور عزت به بار آورد و موجب کوتاه آمدن استکبار شد در مورد FATF هم نباید نگران باشیم، به نظر، صحن مجلس این موضوع را نخواهد پذیرفت البته مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای همه لازم الاجرا است.