به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ معاون بهداشت دانشگاه در نشست خبری با توصیه به اینکه شهروندان سفر را برای امسال از ذهن خود خارج کنند تا هم خانواده و هم جامعه را حفظ کنند گفت: ویروس کرونا با کسی تعارف ندارد و  رنگبندی نمی‌فهمد و هر جا شرایط  مهیا باشد افراد را مبتلا می‌کند.

وی در مورد نحوه تزریق واکسن نیز گفت: تزریق واکسن در ۴ فاز خواهد بود که  فاز اول در دو  قسمت همکارانی که در آی ‌سی ‌یو، اورژانس بیمارستانی و بخشهای به طور مستقیم با کرونا ارتباط مستقیم دارند ایمن‌سازی می‌شوند و در ادامه همکارانی که در بخش خصوصی، کلینیکهای خصوصی و افرادی که به هر نحو با کرونا درگیر هستندسعی بر این است که  به ترتیب قبل از عید و قبل از شروع سال جدید واکسیناسیون را تمام کنیم.

این مسئول افزود: در قسمت دوم تزریق واکسن به افراد و سالمندانی که در مراکز تجمع حضور دارند خانه سالمندان و و عقب مانده ذهنی و ... و طبق قرار داد ایمن‌سازی در نوبت دوم با فاصله ۲۸ روز شروع می شود .

دکترصائینی در پاسخ به سوالی گفت؛ مورد اثبات شده آزمایشگاهی ویروس جهش یافته انگلیسی به صورت قطعی در استان  هنوز پیدا نکردیم و باید دقت داشته باشیم  این به معنای نبودن ویروس نیست و تاکنون بیش از ۳۰ مورد مشکوک به ویروس جهش یافته آزمایش شده که خوشبختانه موردی تایید نشده است.

وی در مورد موارد فوت شده نیز افزود: در موارد فوتی نیز که امکان ویروس جهش یافته باشد در آزمایشگاه دانشکده پزشکی بررسی شد و هیچکدام تأیید نشده است .

دکترصائینی در مورد سفر های نوروزی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا با کسی تعارف ندارد و  رنگبندی نمی‌فهمد افزود: واقعیت این است که هر جا شرایط برای ویروس مهیا باشد افراد را مبتلا می‌کند و در این روزها اگر افراد متعددی وارد استان شوند وضعیت استان در این شرایط به هم می‌ریزد و امکان ابتلای افراد بیشتر می شود چون بسیاری از موراد بهداشتی در سفر موثر نیست مصلحت ایجاب می کند شهروندان سفر را برای امسال از ذهن خود خارج کنند تا هم خانواده و هم جامعه را حفظ کنند این سفرها ضروری نیست.

وی افزود: در حال حاضر طبق آمار تعداد موارد مرگ و میر پایین آمده وقتی این تعداد پایین می‌آید به معنای این نیست که در مرگ و میرها فقط جوانها فوت کرده اند،  همچنان مرگ و میر افراد پرریسک بالاست استان از لحاظ تعداد موارد مرگ و میر پایین آمده و قابل قیاس زمان پیک نیست.

وی با توصیه اکید به رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده درست از ماسک و بهداشت فردی افزود:  ۹۵درصد ایمن ماندن از ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی میسر است، ادبیات ویروس این است که اگر مواردی برای پیشگیری انجام ندهیم ویروس  از هر فرصت استفاده می‌کند و دیگران را مبتلا می‌کند.

رئیس مرکزبهداشت استان با بیان اینکه ما نگران موج بلندتر هستیم  افزود: ویروس با کسی تعارف ندارد مثل وضعیت انگلیس که موجب درگیری جدی آنها با ویروس شد.

وی تعداد واکسن‌های وارد شده به استان رابه نسبت جمعیت، کادر درمان و افرادی که بیماری زمینه ای دارند عنوان نمود و افزود:  خوشبختانه واکسن‌های متناوبی وارد کشور شده و این تعداد افزایش خواهد یافت و امیدواریم تا قبل از سال جدید فاز اول را در استان تمام کنیم و برای افراد کاملا عادی که هیچ شرایطی ندارند و جز آن دسته بندی نیستند در فاز ۴ قرار دارند و آنها اواخر تابستان سال آینده ایمن‌سازی خواهند شد فاز دوم و سوم افراد سالمند ۶۵ سال به بالا هستند و افرادی که بیماری زمینه ای در اولویت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه با اذعان به این مطلب که کشور ما توانمندی تولید واکسن و مواد بیولوژیک را دارد گفت: در کشور از سه طرق اقدام به تولید واکسن شده  واکسن پاستور که با همکاری کوبا است که اواخر فروردین عملیاتی می‌شود و در اردیبهشت استفاده خواهد شد، واکسن برکت و واکسن رازی فاز دو را طی نموده که همه از غولهای  واکسن دنیا هستند و چون خودمان تولید می‌کنیم و با هزینه کمتر قطعاً از کشورهای پیشرفته دنیا در آینده جلوتر خواهیم بود.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر مسافرت نرویم هیچ اتفاقی نمی افتد سال۱۴۰۰ را طوری برنامه ریزی کنیم که دچار مشکل نشویم اگر به سفر های نوروزی نرویم هیچ اتفاقی نمی افتد قطعا توقف سفرها در جلو گیری از ورود به پیک موثر است .