شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاکستانی#اروپا

روزنامه پاکستانی تلاش ضدایرانی تروئیکای اروپا در آژانس را سرزنش کرد

به گزارش منیبان، روزنامه انگلیسی زبان نیشن روز چهارشنبه در سرمقاله خود با عنوان «رفتار غیرمنصفانه»، حرکت تروئیکای اروپا در آژانس برای طرح قطعنامه ضدایرانی را به شدت سرزنش کرد و نوشت: حرکت اعضای اروپایی برجام برای محکوم کردن ایران نتیجه‌ای جز تشدید و بدتر شدن اوضاع از قبل ناآرام ندارد.

در این سرمقاله خطاب به تروئیکای اروپا آمده است: چرا این سه عضو توافق هسته‌ای ایران رفتار جنگ طلبانه از خود نشان می‌دهند. آیا به این دلیل که ایران مذاکرات با ایالات متحده به میانجیگری اتحادیه اروپا درباره آینده توافق هسته‌ای را رد کرد؟ اما به احتمال زیاد قطعنامه پیشنهادی طرف‌های اروپایی ابزاری برای اجبار است که از طریق آن اروپایی‌ها می‌خواهند ایران را به میز مذاکرات بیاورند.

نیشن، تهدید تروئیکای اروپا برای طرح قطعنامه علیه ایران را شبیه سیاست شکست خورده فشارحداکثری ترامپ دانست و افزود: متاسفانه آلمان، انگلیس و فرانسه به جای اینکه نقش سازنده در ازسرگیری مذاکرات داشته باشند، توافق آسیب دیده هسته‌ای با ایران را پیچیده‌تر می‌کنند.

این روزنامه پاکستانی نوشت: اروپا باید درک کند که تهدید ایران برای عدم بازگشت به تعهدات برجامی (در صورت تداوم تحریم‌ها) ابزاری برای چانه زنی است و باید یادآور شد که این دولت جمهوری اسلامی نبود که مفاد و وعده‌های برجام را نقض کرد بلکه این ایالات متحده بود که به صورت یکجانبه از آن خارج شد.

روزنامه انگلیسی زبان نیشن با انتقاد از رفتار دوگانه جو بایدن در قبال برجام، افزود: دولت جدید آمریکا به جای احترام به وعده‌های خود (مبنی بر بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای) از قطعنامه اروپا حمایت می‌کند، درحالی که این اقدام مغایر با تعهد اعلام شده بایدن در کارزار انتخاباتی مبنی بر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تلقی می‌شود.

این نشریه پاکستانی هشدار داد: در صورت هرگونه تصویب قطعنامه سه کشور اروپایی در آژانس، ایران نیز در پایان دادن به موافقتنامه سه ماهه با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تامل نخواهد کرد. بنابراین کشورهای اروپایی به جای صدور قطعنامه علیه تهران، آمریکا را متقاعد به لغو تحریم‌ها کنند.

نیشن تاکید کرد که هیچ دلیلی برای محکوم کردن جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، زیرا ناظران آژانس بارها به راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای تهران اذعان کرده‌اند اما واقعیت تلخ این است که آمریکا تلاش برای ایفای نقش دوگانه دارد و ادعای بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای چیزی جز قرار گرفتن در مسیر قبلی یعنی آموزه‌های ترامپ نیست و با چنین رویکردی تبعیض آمیز، رسیدن به صلح و احیای توافق هسته‌ای تنها در حد یک رویا باقی خواهد ماند.

پیشتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.

 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در گفت وگو با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه از برجام به عنوان یک توافق چند جانبه بین‌المللی با طرف‌های مشخص که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تثبیت شده، نام برد و گفت: برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست و تنها راه حفظ و احیای آن نیز لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا است.