شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ویروس کرونا#همدان

انتقال ویروس کرونا از طریق مطب های دندانپزشکی کم است

سیناپرس/یک متخصص دندانپزشک در همدان گفت: انتقال ویروس کرونا از طریق مطب های دندانپزشکی در ردیف های پایین از نظر میزان انتقال قرار دارد.

دکتر محمد هادی شفق اظهار کرد: در ابتدای شیوع کووید 19 جامعه دندانپزشکی برای جلوگیری از شیوع این بیماری اقدام به تعطیلی مطب های دندانپزشکی کردند و در برخی موارد اضطراری به صورت اختصاصی بیماران را درمان می کردند.

وی ادامه داد: با گذشت چندین ماه از شیوع کرونا و تحقیقات انجام شده، مشخص شد مطبهای دندانپزشکی کمترین میزان انتقال را در بردارد که در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی هیچ مشکلی برای بیماران به وجود نمی آید.

وی با بیان اینکه تمامی مراکز دولتی و خصوصی با رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار محکم و سخت اقدام به امر درمان می کنند، تصریح کرد: تمامی دندانپزشکان نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی حساسیت نشان می دهند و در مرحله اول برای سلامتی بیمار اهمیت و ارزش قائل می شوند و سپس به امر درمان بیماری دهان و دندان فرد می پردازند.

این متخصص دندانپزشک با اشاره به اینکه در ابتدای شیوع بیماری کووید 19 مردم از مراجعه به دندانپزشکی اجتناب می کردند و دچار ترس و وحشت بودند، خاطرنشان کرد: خوشخبتانه با تحقیقات میدانی انجام شده شخص شد شیوع بیماری از طریق دندانپزشکی نسبت به مشاغل دیگر جامعه در ردیف های پایین قرار دارد.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان تصریح کرد: بهتر است شهروندان در صورت نیاز به مراجعه به دندانپزشکی ها اجتناب نکنند چرا که در برخی موارد و در صورت عدم مراجعه بیماری پیشرفت می کند و درمان سختتر می شود.

وی ادامه داد: با ادامه روند پوسیدگی ممکن است دندان از بین برود بنابراین بهتر است شهروندان با رعایت پروتکل های بهداشتی به دندانپزشکی ها مراجعه کنند.

شفق یادآور شد: تمامی دندانپزشکان به دستورالعمل های وزارت بهداشت توجه و تمامی لوازم مورد استفاده را برای هر شخص ضدعفونی می کنند.

وی به ضدعفونی برخی وسایل توسط اتوکلاوهای پیشرفته در مطب های دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: برای هر بیمار این دستگاه روشن می شود و وسایل و دستگاه های مورد استفاده در امر درمان ضدعفونی می شود.

این متخصص دندانپزشک تاکید کرد: قبل از شیوع کرونا از مدتها قبل به دلیل مواجهه دندانپزشکی با خون و آلودگی های دهان و دندان امر ضدعفونی کردن وسایل عمومیت داشت و خوشبختانه این موضوع برای دندانپزشکان به عادت تبدیل شده است و ضدعفونی کردن وسایل و تجهیزات دندانپزشکی از مهمترین اموری است که دندانپزشکان به این مهم توجه ویژه دارند.

شفق با بیان اینکه هر بیمار، دندانپزشک مشخصی دارد، گفت: دندانپزشکان بیماران خود را می شناسند و به طور معمول بیماران سالانه برای چکآب به مطب ها مراجعه می کنند و با اعتماد به پزشک به امر درمان می پردازند.

وی ادامه داد: 98 درصد بیمارانی که به مطب های دندانپزشکی مراجعه می کنند به پزشک خود اعتماد دارند و تمامی سطوح بعد از خروج هر بیماری ضدعفونی می شود.

شفق به اهمیت استفاده از دهان شویه های ضدعفونی کننده برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به داخل حلق و جریان یافتن آن به دستگاه تنفسی اشاره کردو افزود: توصیه می شود شهروندان قبل از مراجعه به مطب های دندانپزشکی و حتی مراکز خرید و اماکن عمومی از دهان شویه استفاده کنند تا از ورود ویروس به داخل بدن جلوگیری شود چرا که دهان شویه میکروب های داخل دهان را از بین می برد.

وی ادامه داد: در صورتیکه مردم در اماکن عمومی و مراکز خرید حضور پیدا می کنند و دهان شویه در دسترس ندارند بهتر است آب نمک قرقره کنند و یا آب ولرم بنوشند چرا که در صورت وجود ویروس در داخل دهان به دستگاه گوارش هدایت می شود و توسط اسید معده از بین می رود.

دکتر شفق گفت: در صورتیکه بیمار از دهان شویه استفاده کند تا 90 درصد جراحی بهتر انجام می شود چرا که رعایت بهداشت دهان هنگام امر درمان دندان بسیار مهم است.

این متخصص با بیان اینکه در حال حاضر در فصل زمستان و ایام پایانی سال قرار داریم اظهار کرد: مردم هنگام حضور در مراکز خرید و مغازه ها که به علت سرما دربهایشان بسته است بهتر است هنگام ورود به منزل آب نمک قر قره کنند و یا آب ولرم بنوشند تا در صورت وجود ویروس در داخل دهان به دستگاه گوارشی هدایت شود که در داخل معده توسط اسید معده از بین برود.