الحشد الشعبی نقشه آمریکا برای تجزیه عراق را ناکام می گذارد

«سامی الرمضانی» عضو کمیته «ائتلاف جنگ را متوقف کنید» که مقر آن در لندن است، گفت که الحشد الشعبی عراق یک قدرت بزرگ در عراق است که می‌خواهد اشغالگران آمریکایی را از این کشور بیرون کند و با تمام قدرت در شکست داعش در عراق سهیم بوده است.

الرمضانی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: وضعیت عراق هنوز با حمله به عراق و اشغال این کشور در سال ۲۰۰۳ ارتباط نزدیکی دارد و بیش از یک میلیون عراقی در نتیجه آن جان خود را از دست دادند و صرف نظر از تلفات جانی جنگ، زیر ساخت‌ها و اقتصاد عراق هم با این جنگ نابود شد.

وی افزود: آنچه اوضاع را بدتر کرد، این است که  آمریکا برای تداوم حضور خود در عراق  در تمام سطوح اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای نابودی عراق اقدام کرد، یعنی هر کاری برای ادامه اشغالگری به جای بازسازی این کشور انجام داد و مقاومت هم به دلیل همین تداوم اشغالگری به وجود آمد که البته نقش بزرگی هم ر پایان داد به حضور آمریکا در عراق در سال ۲۰۱۱ داشت.

عضو کمیته جنگ را متوقف کنید افزود: اما ترک عراق توسط آمریکا زمینه را برای قوی‌تر شدن قدرت‌های ضد اشغالگری و حامی استقلال در عراق باز کرد و بدین ترتیب آمریکا تسلط کامل خود بر عراق را از دست داد.

الرمضانی گفت: پس از آن تروریسم با حمایت آمریکا در سال ۲۰۱۴ به عراق بازگشت و داعش پدید آمد. این گروهک تروریستی با کمک برخی نیروهای محلی موصل و همچنین بخش‌هایی از منطقه کردستان عراق را که تحت رهبری بارزانی قرار داشت، اشغال کرد و بدین ترتیب داعش توانست یک سوم خاک عراق را اشغال کند.

او افزود: سیاست‌های آمریکا در عراق پس از اشغال این کشور و به خصوص پس از اینکه بخش اعظم نیروهایش را از عراق خارج کرد بر اجرای طرح بایدن متمرکز بود، یعنی اینکه عراق بر اساس اصول قومی-مذهبی برای کُردها، سنی‌ها و شیعیان تقسیم شود و تنش‌ها میان جوامع مختلف این کشور ادامه داشته باشد؛ از همین رو باید گفت بایدن پایگاه‌های آمریکا را در عراق و دخالت در این کشور را حفظ خواهد کرد و عراق را پایگاهی برای  هجمه به ایران قرار می‌دهد.

الرمضانی گفت: یکی از مهمترین عواملی که امروز باید در سیاست عراق مورد تأکید قرار گیرد ، ظهور تناقض بزرگی بین حضور ایالات متحده و نفوذ آن در عراق و ظهور واحدهای  الحشد الشعبی است ، یک نیروی نظامی بسیار بزرگ در داخل عراق که رهبری مبارزه با داعش و شکست آن و آزادسازی اراضی اشغالی عراق را برعهده داشت. این نیروها قطعاً ضد آمریکایی هستند.

او با اشاره به اینکه دلیل متهم شدن الحشد الشعبی به وفاداری به ایران، تلاش این سازمان برای خروج نظامیان اشغالگر از عراق است، گفت: مطمئنا این اتهام اشتباه است؛ شاید برخی گروه‌ها با ایران همپیمان هستند؛ اما در سیاست و تاریخ عراق ریشه دارند. آنها یک قدرت واقعی در عراق هستند که با همه وجود خود برای شکست داعش جنگیدند و می‌خواهند نیروهای آمریکایی از کشورشان بروند.