شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت بایدن#فلسطین

الجمهوریه:

دولت بایدن به حل موضوع فلسطین اهتمام چندانی ندارد

به گزارش برنا، الجمهوریه روز سه شنبه نوشت ، یکی از نشانه های این وضعیت آن است که جو بایدن در هنگام دیدار از وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن در چهارم فوریه گذشته و اعلام خطوط اصلی سیاست خارجه خود از اسراییل و یا فلسطینیان نامی به میان نیاورد .  

الجمهوریه علل و عوامل عدم اهتمام ورزیدن بایدن به مسئله فلسطین را بر شمرده و می‌گوید: بالا بودن سن و سال بایدن و احتمال عدم کاندیداتوری وی برای دومین دوره چهار ساله و وجود مسائل ضروری تر و مهم تر در داخل آمریکا که حل و فصل آنها همچون مسئله فلسطین سخت و پیچیده نیست باعث شده تا بایدن در این پرونده که نتایج آن مشخص نیست، فرو نرود.

 البته قرار نگرفتن موضوع فلسطین در فهرست اولویت های دولت بایدن از نگاه این روزنامه چاپ بیروت به معنای آن نیست که بایدن می خواهد موضوع فلسطین را به حال خود رها کند تا به همان گونه ای که در دوران ترامپ شکل گرفت، باقی بماند.

بر اساس این گزارش، برخی از تصمیمات اتخاذ شده در دوران ترامپ به همان حالت سابق خود بدون تغییر باقی خواهند ماند اما برخی از مسائل وجود دارد که دولت جدید آمریکا می بایست بر پایه دیدگاه ها و نقطه نظرات خویش آنها را اصلاح کرده و تغییر دهد.  

به عنوان مثال در همین رابطه الجمهوریه نوشت که دولت بایدن از تصمیم اتخاذ شده در دوران ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت آمریکا به آن عقب نشینی نخواهد کرد و همچنین از تصمیم اتخاذ شده در خصوص عادی سازی روابط برخی از کشورهای عرب با اسراییل نیز صرف نظر نخواهد کرد.  

 اما در ارتباط با مسائلی که دولت جدید آمریکا در خصوص موضوع فلسطین در آینده نزدیک آنها را تغییر خواهد داد، الجمهوریه نوشت : دفتر فلسطین در واشنگتن که توسط ترامپ بسته شد بار دیگر گشایش خواهد یافت و همچنین واشنگتن قصد دارد سهم خود را جهت تامین هزینه های آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک " آـنروا" بپردازد.

 بر پایه همین گزارش دولت بایدن بار دیگر به مذاکره کننده فلسطینی نقش خواهد داد و در همین راستا تلاش جهت ازسرگیری مذاکرات میان اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطین را آغاز کرده  است.

شایان ذکر است که دولت بایدن به راه حل تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسراییل ایمان دارد و الحاق مناطق کرانه باختری به اسراییل را به رسمیت نمی شناسد .

الجمهوریه در پایان گزارش خود احتمال دستیابی به راه حل ریشه ای برای موضوع فلسطین در آینده نزدیک را بعید دانسته و تاکید کرد که دولت بایدن تنها کاری که انجام خواهد داد آن است که مانع از شدت گرفتن وخامت امور میان اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطین شود و هر دو طرف را به ادامه تماس و ارتباط با یکدیگر تشویق خواهد کرد.