شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#پایتخت#بغداد

خشم ساکنان پایتخت عراق از سفر مقام ارشد نظامی سعودی

خشم ساکنان پایتخت عراق از سفر مقام ارشد نظامی سعودی

سفر مقام ارشد نظامی سعودی به بغداد خشم و ناخرسندی عمیق ساکنان پایتخت عراق را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سفر مقام ارشد نظامی سعودی به عراق سبب ترافیک سنگین در بیشتر خیابانهای بغداد شد.

صابرین نیوز گزارش داد: سفر مسئول نظامی سعودی به بغداد سبب اختلال در عبور و مرور مردم پایتخت عراق و به زحمت افتادن ساکنان بغداد شد.

بر اساس این گزارش؛ بیشتر پلها در ناحیه الکرخ به سبب تدابیر امنیتی مربوط به سفر  فیاض بن حامد الرویلی رئیس ستاد ارتش سعودی بسته شدند.

این موضوع ناخرسندی عمیق شهروندان عراقی را به دنبال داشت و آنها این تدابیر را غیرقابل توجیه دانستند.

همزمان با سفر فیاض بن حامد الرویلی  رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان سعودی به پایتخت عراق، نیروهای مبارزه با تروریسم در جاده فرودگاه بغداد و بر بالای پلها مستقر شدند.

گفتنی است که عربستان سعودی که بعد از سرنگونی رژیم صدام تشکیل یک دولت نوپای دمکراتیک در عراق و خروج مردم این کشور از زیر سلطه استبداد و دیکتاتوری بعثی و قدرت‌گیری اکثریت شیعه این کشور را بر نمی‌تابید، از همان آغاز کمر دشمنی با عراق و نظام جدید این کشور بست و تا دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی از گشودن سفارت خود در بغداد خودداری کرد و حتی اعزام اولین سفیرش به عراق به نام «ثامر السبهان» نیز با دخالت‌های گسترده او در امور داخلی عراق روبرو شد و کار را به جایی رساند که بعد از چند بار یادداشت‌های اعتراض آمیز دولت بغداد، در نهایت عراق رسما در ۲۵ اوت سال ۲۰۱۶ میلادی از همتای سعودی خود خواست تا السبهان را به خاطر اظهاراتش در تشدید طائفه‌گری و دخالت در امور عراق و نقض عرف دیپلماتیک، تغییر دهد.

تداوم قطع روابط دیپلماتیک با عراق بعد از صدام و دخالت‌های سیاسی در امور داخلی این کشور حتی با بازگشایی سفارت سعودی بعد از ۱۵ سال از سرنگونی صدام تنها رویکردی نبود که ریاض در قبال نظام جدید عراق اتخاذ کرد، بلکه آنها همزمان با ارسال هزاران تروریست در طول این سالها به جان مردم عراق افتاده و نگذاشتند که آنها که بعد از سالها رنج کشیدن زیر سلطه صدام، روی آرامش به خود ببینند و دوره‌ای دیگر از کشتار و آوارگی و ناامنی برای آنها را بویژه در سایه اشغالگری آمریکا و گروه تروریستی «داعش» که از حمایت عربی و غربی برخوردار بود، به همراه آوردند.

عراق در طول سال‌های بعد از جنگ آمریکا از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد قربانی هزاران عملیات تروریست‌های سعودی شد که با ورود به عراق دست به کشتار مردم این کشور زدند.

برخی کارشناسان امنیتی عراق ‌گفتند که دستکم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

مردم عراق این سالهای تاریک و پیشینه سیاه برخورد عربستان با کشورشان را هنوز به خوبی به یاد دارند و به گفته کارشناسان عراقی، عربستان سعودی تروریست‌ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست و تاکنون نیز از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های سعودی عذرخواهی نکرده و غرامت نپرداخته است.