شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس

انگلیس محکوم شد

به گزارش منیبان؛ به نقل از تارنمای روزنامه تایمز، دولت انگلیس پس از آنکه تائید کرد کمک های خود را به یمن در سال ۲۰۲۱میلادی به رغم قحطی و مرگ میلیونها انسان در آنجا کاهش می دهد، مورد سرزنش قرار گرفت.

«جیمز کلورلی» (James Cleverly) وزیر خاورمیانه دولت انگلیس در یک نشست کشورهای اهداکننده که به صورت آنلاین برگزار می شد گفت که انگلیس دستکم ۸۷ میلیون پوند (۱۲۱.۲ میلیون دلار) در طول سال مالی آینده به یمن کمک می کند که این میزان در مقایسه با ۱۶۰ میلیون پوندی که سال گذشته در همان اجلاس متعهد شده بود، ۷۳ میلیون پوند کاهش داشته است.  

در پی اعلام این تصمیم، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه پیشین انگلیس که در سال ۲۰۱۹ از عدن دیدار کرد، گفت که از این تصمیم بسیار ناامید شده است. وی زمانبندی اعلام شده را هم غیرمسئولانه خواند و گفت: «این اقدام در حالی است که هفته گذشته سازمان ملل هشدار داد یمن با بدترین قحطی دهه های گذشته در جهان روبرو است».

سازمان ملل متحد در این نشست با حضور بیش از ۱۰۰ دولت و اهدا کننده اعلام کرد که به دنبال سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار است تا مانع بروز قحطی در این کشور عربی شود. در پی اعلام این شرایط، عربستان به عنوان آغازگر جنگ علیه یمن اعلام کرد که ۴۳۰ میلیون دلار، امارات به عنوان متحد عربستان ۲۳۰ میلیون دلار و آمریکا حامی این دو کشور در جنگ یمن ۱۹۱ میلیون دلار کمک خواهند کرد.  

همزمان گروه های امداد اعلام کرده اند که در صورت ادامه قطع بودجه، باید منتظر فاجعه ای در مقیاس بزرگتر بود. گفته می شود ۶ میلیون نفر در یمن که نیمی از آنها کودک هستند، همزمان با همه گیری ویروس کرونا از دسترسی به آب سالم محروم هستند.

تصمیم کاهش کمک به یمن از سوی انگلیس در حالی اعلام می شود که «اندرو میچل» وزیر پیشین توسعه بین المللی گفته بود در صورت قطع کمک ها، نزدیک به چهار میلیون یمنی همچنان به شکلی غیرانسانی با قحطی و مرگ  روبرو هستند.

هانت هم تاکید کرد که بعید می داند هیچ اتفاق دیگری به اندازه قطع کمک ها به یمن بتواند تا این اندازه به قیمت جان انسان ها تمام شود. وی افزود: «تنها گذاشتن یک کشور فراموش شده و مردمش با ارزش های ما مغایرت دارد، اقتدار اخلاقی ما را تضعیف می کند و از نفوذ ما می کاهد. ما باید مقیاس حمایت خود را در برابر چنین رنج هایی افزایش دهیم».

میچل هم با اشاره به اینکه انگلیس در ماه فوریه(بهمن)  رئیس شورای امنیت سازمان ملل بوده، موضوع کاهش کمک ها به یمن را نگران کننده خواند و گفت: «انگلیس در اوضاع یمن نقش دارد زیرا بخشی از ائتلاف جنگ در یمن به رهبری عربستان بوده است». وی افزود: ما نمی توانیم دستان خود را از این فاجعه انسانی بشوییم.

همزمان رادیو عمومی ملی آمریکا (NPR) ضمن تقبیح اقدام دولت انگلیس نوشت: نزدیک به دو سوم یمنی ها برای زنده ماندن به کمک های غذایی اتکا دارند. براساس گزارش سازمان ملل نزدیک به ۵۰ هزار یمنی در حال حاضر با مرگ در اثر گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند و در سالجاری ۱۶ میلیون نفر گرسنه می مانند.

جنگ داخلی در یمن از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در پی شدت گرفتن تنش های داخلی، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی حملات هوایی را برای حمایت از دولت برکنار شده یمن آغاز کرد. اما آنچه سعودی ها ابتدا به عنوان یک جنگ چند هفته ای تصور می کردند، نزدیک به شش سال به طول انجامیده است. تاکنون بیش از ۲۳۳ هزار نفر در این جنگ جان خود را از دست داده اند و ائتلاف تحت هدایت سعودی با محدود کردن جریان غذا، سوخت و دارو، مرزهای این کشور را هم بسته است.

این درگیری باعث ایجاد زنجیره ای از پیامدها، از جمله آوارگی داخلی، فروپاشی اقتصادی، تخریب نظام های بهداشتی و شیوع بیماری های متعدد شده است.

یک مقام آژانس پناهندگان در سازمان ملل به تازگی در گزارشی نوشت که شیوع کووید-۱۹ نگرانی اصلی در این کشور نیست و مشکل اساسی در این کشور کمک رسانی است که علاوه بر آنکه جنگ این مسیر را دشوار کرده اکنون کشورهای ثروتمندی همچون انگلیس از کاهش میزان کمک های اهدایی خود خبر داده اند.