شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بن سلمان

خاشقچی هنوز بلای جان بن سلمان است!/آیا ولیعهد سعودی محاکمه می‌شود؟

به گزارش منیبان؛ روزنامه انگلیسی زبان داون روز سه‌شنبه در سرمقاله خود با عنوان گزارش (قتل) قاشقچی نوشت که قتل فجیع جمال قاشقچی در سرکنسولگری سعودی در خاک ترکیه مردم جهان را وحشت زده کرد و همه خواستار محاکمه آن دسته از افرادی هستند که عامل اصلی این جنایت و دستور دهنده آن بودند.

در این سرمقاله آمده است: با گذشت بیش از دو سال از قتل قاشقچی، افرادی که دستور این جنایت را داده بودند هرگز به پای محاکمه کشانده نشده و این روزها تنها یک دیپلماسی ظاهری برای تحقق عدالت دنبال می‌شود درحالی که گزارش اخیر سازمان اطلاعاتی آمریکا به نقش محوری ولیعهد سعودی در طرح قتل جمال قاشقچی اشاره کرده و گفته است که محمد بن سلمان عملیات دستگیری یا کشتن روزنامه نگار منتقد سعودی را تایید کرده است.

روزنامه داون افزود: صرف نظر از یافته‌های آمریکا، تاکنون تنها عوامل سطح پایین سعودی از سوی واشنگتن تحریم شده اما ولیعهد قدرتمند عربستان از این قائله در امان مانده است. ریاض، یافته‌های آمریکا را ارزیابی منفی، کاذب و غیرقابل قبول اعلام کرده درحالی که نامزد قاشقچی خواستار مجازات «بدون تأخیر» ولی‌عهد سعودی شده است.

به نوشته این روزنامه پاکستانی، بعید به نظر می‌رسید که محاکمه عوامل اصلی و قدرتمند سعودی در قتل قاشقچی آن هم در زمان ریاست جمهوری ترامپ به صورت شفاف انجام شود، اما انتظار می‌رفت با توجه به اظهارات جو بایدن قبل از ورود به کاخ سفید، ایالات متحده کسانی که دستور قتل منتقد سعودی را داده بودند، را سرزنش و به دست عدالت بسپارد. با این حال ماجرا به شکل دیگری تغییر پیدا کرد.

این روزنامه افزود: سعودی‌ها ادعای بی‌گناهی می‌کنند اما واقعیت نشان می‌دهد که آنان بارها اظهارات خود را درباره قتل قاقشچی تغییر داده‌اند. با این حال همه موارد ثابت می‌کند که پرونده قتل روزنامه نگار سعودی مختومه نیست و برای محاکمان همه عاملان اصلی به یک محاکمه شفاف نیاز است.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا جمعه گذشته گزارش غیرمحرمانه‌ای را از قتل جمال قاشقچی روزنامه‌نگار منتقد خاندان عربستانی منتشر کرد که در آن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، آمر این قتل فجیع معرفی شده است.

در گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا تصریح شده که "ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال قاشقچی روزنامه نگار عربستانی تایید کرده است".

این گزارش تاکید دارد که از سال ۲۰۱۷، ولیعهد (عربستان) کاملا بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی (سعودی) تسلط دارد و بسیار بعید به نظر می‌رسد که مقامات سعودی بدون مجوز ولیعهد، عملیاتی از این دست را انجام داده باشند.

در مقابل وزارت امور خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد و آن را غیر قابل قبول دانست.