شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#رئیس جمهور#رئیس جمهور آمریکا

پیامدهای قتل خاشقجی|معارضان مصری خواستار اقدام آمریکا علیه السیسی شدند


پیامدهای قتل خاشقجی|معارضان مصری خواستار اقدام آمریکا علیه السیسی شدند

به دنبال انتشار گزارش قتل روزنامه نگار معارض سعودی توسط آمریکا، معارضان مصری از رئیس جمهور آمریکا خواستند علیه نظام سیاسی کشورشان اقدام کند.

به گزارش گروه بین‌‎الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه القدس العربی، 41 نفر از شخصیت‌های معارض مصری با امضای بیانیه‌ای از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواستند علیه نظام سیاسی مصر اقدام کند.

در این بیانیه آمده است: نظام حاکم بر مصر جنایات زیادی مرتکب شده که خیلی بدتر از قتل جمال خاشقجی است.

جمال خاشقجی روزنامه نگار معارض سعودی است که در سال 2018  در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید.

آمریکا با انتشار گزارشی ولیعهد عربستان را به نقش آفرینی در قتل خاشقجی متهم کرد و به دنبال آن تعداد از مقامات سعودی را تحت تحریم قرار داد.

معارضان مصری دربیانیه خود جرایم نظام حاکم بر کشورشان را بر شمردند و اعلام کرد: این نظام با انجام کودتا در سال 2013  دولت منتخب مردم مصر ( محمد مرسی ) را سرنگون کرد و خود بر اریکه قدرت تکیه زد. این نظام هزاران مصری را به قتل رساند که این جنایات توسط سازمان‌های مدافع حقوق بشر ثبت و ضبط شده‌ است. 

این معارضان دیگر جنایات نظام حاکم بر مصر را شکنجه، ربودن شدن مخالفان سیاسی توسط نیروهای امنیتی و مشخص نشدن سرنوشت آنان، اجرای حکم اعدام افراد بدون رعایت کردن شروط عادلانه محاکمه برشمردند.

معارضان مصردر بیانیه خود این سئوال را مطرح کردند: آیا دولت دموکرات آمریکا به ریاست جو بایدن توانایی تنظیم صحیح  امور را دارد و می‌تواند به عدالت و ارزش‌های آمریکایی پایبند باشد؟

در بیانیه معارضان مصری،  نام قضات، نمایندگان سابق پارلمان و روزنامه نگاران به چشم می‌خورد.

به نوشته روزنامه القدس العربی معارضان مصری مقیم خارج از بایدن خواسته‌اند عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر را در خصوص حقوق بشر و آزادی‌های فردی و اجتماعی تحت فشار قرار دهد.

مقامات قاهره می‌گویند:  مصر دارای روابط متوازنی با آمریکاست و از مطرح شدن مسائل حقوق بشری واهمه‌ای ندارند.

انتهای پیام/