شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#وزارت خارجه

استقبال افغانستان از رسیدگی به پرونده قتل جمال خاشقجی

استقبال افغانستان از رسیدگی به پرونده قتل جمال خاشقجی

وزارت خارجه افغانستان با انتشار بیانیه ای از رسیدگی به پرونده جمال خاشقجی استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، وزارت خارجه افغانستان با انتشار بیانیه ای از رسیدگی به پرنده جمال خاشقجی استقبال کرد.

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی مقیم آمریکا و یادداشت‌نویس روزنامه واشنگتن پست بود که سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در ترکیه به طرز فجیعی به قتل رسید.

وزارت خارجه افغانستان در بیانیه خود آورده است: افغانستان با پیروی از احکام و ارزش‌های قانون اساسی این کشور و در مطابقت با تعهدات بین‌المللی‌اش، خود را ملزم به دفاع از ارزش‌های حقوق بشری، ترویج آزادی بیان، حفاظت از رسانه‌ها و تأمین مصونیت خبرنگاران می‌داند. استقبال از رسیدگی به پرونده خاشقجی نیز در این راستا انجام می شود.

وزارت خارجه افغانستان همچنین اعلام کرده که کابل از اقدامات قانونی کشور عربستان سعودی در مورد محاکمه عاملان قتل جمال خاشقجی استقبال می‌کند.

به موجب محتوای علنی شده گزارش محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، فرمان قتل جمال خاشقجی را شخصاً تایید کرده بود.

این گزارش که در سال ۲۰۱۸ تهیه شده بود اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مانع از انتشار عمومی آن شده بود تاکید دارد محمد بن سلمان نقشه‌ای را تایید کرده بوده که به موجب آن نیروهای اطلاعاتی این کشور مامور شده بودند جمال خاشقجی را بازداشت کنند یا به قتل برسانند.