شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جلوگیری

یادداشت ابوذر بیوکافی| هیئت را فارغ از اشخاص آسیب‌شناسی کنیم


یادداشت ابوذر بیوکافی| هیئت را فارغ از اشخاص آسیب‌شناسی کنیم

تکلیف تمام هیئت‌ها و مداحان و جامعۀ وعاظ این است که باید از این اتفاق جلوگیری کنیم تا هیأت به شکل همان ساختارهای سنتی خودش یعنی سخنرانی و روضه باقی بماند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رهبر انقلاب در نشست تصویری با جمعی از مداحان اهل‌بیت (ع) که در 15 بهمن‌ماه سال جاری برگزار شد، تأکید کردند: هیئت باید به شکل هیئت باقی بماند. بنابراین قالب و شکل مداحی را حفظ کنید و نگذارید با استفاده از ابزارهای خارج از قالب مداحی، هیئت‌ها به محیط‌های دیگر تبدیل شوند.

"ابوذر بیوکافی" مداح اهل‌بیت (ع) با عنایت به فرمایشات رهبری، یادداشتی را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است که متن آن را می‌خوانید.

هوالشکور

خدا را شاکریم که امسال، رهبر معظم انقلاب با این شرایط جدید، جلسۀ دیدار مداحان را به‌صورت وبینار برگزار کردند. نکته‌ای که وجود دارد این است که ایشان موضوع مهم و شاخصی را بیان کردند و اهمیت این موضوع به‌مراتب بیشتر از مصادیق آن است.

"هیئت باید به شکل هیئت باقی بماند. بنابراین قالب و شکل مداحی را حفظ کنید و نگذارید با استفاده از ابزارهای خارج از قالب مداحی، هیئت‌ها به محیط‌های دیگر تبدیل شوند". این سخن رهبر انقلاب بدین معنا نیست که چه کسانی مصداق این حرف قرار می‌گیرند، بلکه باید بدانیم اتفاقی در حال رخ دادن است و ساختار هیئت در حال تغییرات و تفاوت‌هایی می‌شود.

تکلیف تمام هیئت‌ها و مداحان و جامعۀ وعاظ این است که باید از این اتفاق جلوگیری کنیم تا هیأت به شکل همان ساختارهای سنتی خودش یعنی سخنرانی و روضه باقی بماند. برای تحقق این مطلب نیاز است که دوباره بازتعریفی از هیئت ارائه شود. وقتی رهبر انقلاب این خطر را گوش زد می‌کنند یعنی تعریف هیأت در زمان حاضر دارای مشکلاتی است. پس در درجۀ اول باید بررسی کنیم که هیأت اگر بخواهد اصالتاً هیأت بماند چه شاخصه و چه ارکانی در آن باید لحاظ شود که در طول تاریخ وجود داشته است.

اینکه ما این حرف بسیار کلیدی و مهم، حرفی که ناظر بر یک آسیب بزرگ و آیندۀ خاصی خواهد بود را بی‌خیال شویم و رها کنیم و دنبال مصادیق بگردیم، خیلی به‌دور از اخلاق و اشتباه است. ما باید دنبال این باشیم که این حرف را مبنا قرار دهیم و درباره آن صحبت کنیم.

نکته‌ای که دیده می‌شود این است که متأسفانه بعضی‌ها اصل مطلب را رها می‌کنند و به فرعیاتی که برای ما موضوعیت ندارد می‌پردازند. باید به‌دور از این هیاهوها و حرف‌های حاشیه‌ای به اصل مطلب پرداخت که این یک دستور کار از طرف مقام معظم رهبری است و ما باید این کار انجام دهیم...

انتهای پیام/