شهرخبر

رژیم صهیونیستی و انتشار گزارش محرمانه قتل خاشقچی

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اخیراً دولت ‌آمریکا با انتشار گزارش محرمانه اطلاعاتی در مورد قتل «جمال خاشقچی»، اذعان کرده که ربایش یا قتل او با تأیید محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان صورت گرفته است. صرف نظر از این که دولت بایدن با چه قصدی این گزارش را منتشر کرده است، این اقدام می‌تواند در سطح منطقه پیامدهایی داشته باشد.

با پیروزی بایدن تحرکاتی سیاسی در منطقه آغاز شد که می‌شد آن‌ها را در جهت اتحاد سه محور عبری، عربی و اخوانی برای مقاومت برابر تغییر احتمالی سیاست آمریکا نسبت به دوران ترامپ در قبال مسائل منطقه تفسیر کرد. از این‌رو می‌توان این اقدام بایدن را نوعی زهر چشم گرفتن و هشدار نسبت به چنین تلاش‌هایی تلقی کرد. بر این اساس انتظار می‌رود رژیم صهیونیستی برای در امان ماندن از چنین اقداماتی، در سیاست‌های خود در قبال فلسطینی‌ها و نیز مخالفت‌هایش با بازگشت آمریکا به برجام محتاط‌تر عمل کند.

 یکی دیگر از پیامدهای این اقدام برای رژیم صهیونیستی متوجه روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی خواهد بود که با توجه به رویکرد بن‌سلمان و در واقع رضایت ضمنی عربستان توانست به توافقات صلح با امارات، بحرین، سودان و مراکش دست یابد. اما آیا تضعیف بن‌سلمان با توجه به رویکردش در قبال رژیم صهیونیستی مانعی بر سر راه همگرایی بیشتر کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی ایجاد نمی‌کند؟

پاسخ این است که چنین اقدامی نه تنها مانع تداوم عادی‌سازی نیست بلکه در قالب باجگیری سیاسی و اقتصادی قابل تحلیل بوده و  درست در خدمت به این هدف عمل خواهد کرد. شایان ذکر است که موضع دولت بایدن در خصوص توافقات عادی‌سازی مثبت بوده و تحلیل‌ها نیز این بوده است که وی نیز از تداوم این روند حمایت خواهد کرد.

مهم‌ترین هدف دولت بایدن از این اقدام را می‌توان به نمایش گذاشتن حمایت آمریکا از ارزش‌های حقوق بشری دانست و روشن است که رژیم صهیونیستی یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در مواجهه با فلسطینی‌هاست. نوع برخورد بایدن با رژیم صهیونیستی عیار این شعار را آشکار خواهد کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.