شهرخبر

در روزهای خانه تکانی خطرات مواد شوینده را جدی بگیرید

سیناپرس/ترکیب مواد شیمیایی مانند سفید کننده ها و لک برها با جوهر نمک بسیار خطرناک است زیرا بخار و گازهای ناشی از این اختلاط می تواند بسیار سمی باشد.

هرساله با نزدیک شدن ایام پایانی سال به دلیل استفاده نامناسب افراد از مواد شیمیایی و شوینده های خانگی هنگام نظافت منزل و خانه تکانی، شاهد افزایش مسمومیت ها به بخش اورژانس هستیم.

متاسفانه بسیاری از افراد تصور می کنند مخلوط ساختن مواد سفید کننده و جرم گیر، اثر پاک کنندگی را افزایش می دهد. در حالی که بخار و گازهای ناشی از اختلاط این مواد منجر به مسمومیت استنشاقی شدید می شود و گاهی حتی صدمات برگشت ناپذیری نیز در ریه افراد به وجود می آورد.

شدت این نوع مسمومیت به مدت زمان تماس، میزان تماس و نوع ماده شوینده و همچنین چگونگی استفاده از آنها بستگی دارد. عواملی مانند بالا بودن سن و داشتن بیماری های قلبی و ریوی نیز احتمال ابتلا به این نوع مسمومیت را افزایش می دهد.

دکتر عبدالکریم پژومند، متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) قانونی و مسمومیت در این خصوص گفت: وسواس بیش از حد برخی از خانم های خانه دار در ایام خانه تکانی باعث شده تا سلامت جسمی شان به مخاطره بیفتد. به عنوان مثال آنها گاهی همزمان آب ژاول یا وایتکس و جوهر نمک را در فضای بسته حمام یا دستشویی مخلوط می کنند. این امر باعث مسمومیت، تخریب ریه و تنگی نفس می شود.

به گفته دکتر سید موید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد نیز، اغلب مسمومیت ها به دلیل بی احتیاطی و به صورت اتفاقی رخ می دهند.

این استاد دانشگاه بقیه ا... افزود: از مواد بازی ( قلیایی) می توان آب ژاول، محلول های سفید کننده لباس ها، آمونیاک و آهک و از مواد اسیدی نیز می توان جوهر سرکه، جوهر گوگرد و اسید سولفوریک را نام برد.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی درباره نشانه این نوع مسمومیت اظهارداشت: تورم، بی رنگ شدن مخاط دهان و گلو، تهوع و استفراغ، شکم درد از جمله نشانه های این نوع مسمومیت است.

چند توصیه پیشگیرانه

1- هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی و شوینده ابتدا برچسب روی بسته بندی را مطالعه کنید.

2- هنگام استفاده از شوینده های شیمیایی، حتما از ماسک مناسب استفاده کنید.

3- هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده، پنجره را باز و تهویه را روشن کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

4- پس از استفاده از مواد شیمیایی سریع درب آن را ببندید و از دسترس کودکان خارج کنید.

5- مواد شیمیایی و شوینده ها را همیشه در ظرف اصلی خود نگهداری کنید. هیچ وقت این فرآورده ها را در ظرف خوراکی نگهداری نکنید زیرا امکان دارد کودکان به اشتباهی این مواد را مصرف کنند و دچار مسمومیت شدید شوند.

6- اگر چنانچه یکی از نزدیکان تان ماده ای غیرخوراکی و سمی را بلعیده یا استنشاق کرده باشد، باید با مرکز اورژانس 115 یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 تماس حاصل کنید.