شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#عربستان#جدید

ابزار اطلاعاتی برای لطمه زدن به روابط آمریکا و عربستان

پمپئو: انتشار گزارش جدید از نقش ولی‌عهد سعودی در قتل یک روزنامه‌نگار کاری سهل‌انگارانه و سیاسی بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «هیل»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا ضمن ابراز تأسف درباره انتشار گزارشی جدید از نقش ولی‌عهد سعودی در قتل یک روزنامه‌نگار، آن را نمایشی سیاسی و اقدامی سهل‌انگارانه دانست.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت:‌ «انتشار این گزارش کاری سهل‌انگارانه و سیاسی بود. هدف این کار لطمه وارد کردن به روابط آمریکا با پادشاهی عربستان سعودی از طریق استفاده از ابزار اطلاعاتی به شکلی بود که به‌عنوان مدیر پیشین س‌آی‌اِی هرگز آن را قابل دفاع نمی‌دانم.

عربستان مسئولیت دستگیری یا قتل خاشقچی را پذیرفت
© AP Photo / Hasan Jamali

به همین دلیل تأسف می‌خورم که تصمیم گرفتند این کار را انجام دهند. این کار یک نمایش سیاسی بود. به این دلیل تأسف می‌خورم که این دولت می‌خواهد رابطه با ایران را شکل دهد و روابط با پادشاهی عربستان سعودی را نابود کند. آن‌ها از ابزار اطلاعاتی برای این هدف استفاده کردند».

گزارشی که دولت آمریکا جمعه درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است».

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در توجیه این مسئله گفت: «واشنگتن ابزارهای دیگری در اختیار دارد تا مانع از رویدادهایی نظیر قتل جمال خاشقچی شود که بر اساس آن به آمریکا اجازه می‌دهد تا همچنان به همکاری با عربستان سعودی در زمینه‌هایی که در راستای منافع ملی است ادامه دهد».