شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مستند

مستند «ویرونگا» از فردا پخش می‌شود/ «ماه بی‌بی» روی میز تدوین


مستند «ویرونگا» از فردا پخش می‌شود/ «ماه بی‌بی» روی میز تدوین

گروهی از افراد شجاع، زندگی خود را به خطر می‌اندازند تا آخرین گوریل‌های کوهستان را از خطر قطعی انقراض نجات دهند. روایت این عملیات در مستند «ویرونگا» آمده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در زیر دو خبر از سینمای مستند را می‌خوانید: 

عملیات حفاظتی برای نجات جانور در حال انقراض در «ویرونگا»

هجدهمین قسمت از فصل چهارم برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند تحسین‌شده «ویرونگا» (Virunga) به کارگردانی اورلاندو ون اینسیدل روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مستند «ویرونگا» روایتی جذاب از عملیات حفاظتی توسط جنگلبان‌های پارک ملی ویرونگا برای نجات گونه خاص جانوری در حال انقراض است. گروهی از افراد شجاع، زندگی خود را به خطر می‌اندازند تا برای حفظ منابع طبیعی کشور کونگو، آخرین گوریل‌های کوهستان را از خطر قطعی انقراض نجات دهند.

این فیلم مستند محصول کنگو و انگلستان در سال 2014 میلادی است و در همان سال نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش مستند شد. 

در این قسمت و پس از پخش مستند، میز کارشناسی برنامه با حضور فتح‌الله امیری، مستندساز حیات وحش و ایمان معماریان فعال محیط زیست برگزار می‌شود و چالش‌های حیات وحش در ایران و حفاظت از گونه‌های جانوری در خطر مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. این قسمت از برنامه «به اضافه مستند» روز سه‌شنبه 12 اسفند ساعت 20 از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه 13 اسفند ساعت 9 و جمعه 14 اسفند ساعت 14 است.

«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده داخلی و خارجی در تلویزیون و بحث کارشناسی درباره موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای امین قدمی، کارگردانی محسن کریمیان و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس با آیتم‌های مختلف، سه‌شنبه‌های هر هفته ساعت 20 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

«ماه بی‌بی» به میز تدوین رسید

فیلم سینمایی «ماه بی‌بی» به کارگردانی «امین اصلانی» که دومین پروژه سینمایی تجربی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، پس از فیلمبرداری در خانه‌ی بروجردی‌ها و شهر تاریخی کاشان، به میز تدوین رسید.

تدوین این فیلم سینمایی هم توسط امین اصلانی انجام می‌شود که در کارنامه‌ فیلمسازی او، ساخت آثار متفاوتی چون «گنج روان»، «بهرام شیث»، «سوگنامه‌ سرزمین نیمروز»، «هزارتوی سکوت»، «آواز پر جبرئیل»، «هفت مجلس ابلیس‌کشی»، «داستان زن خودزن»، «درخت بنفش» و... به چشم می‌خورد.

در خلاصه داستان «ماه بی‌بی» آمده است: «دختربچه‌ای در اوایل سال‌های 1300 شمسی در شهری در حاشیه کویر به خاطر تنبیه در مکتب‌خانه دچار مشکلات جسمی می‌شود و...»

فیلمبرداری این اثر در دی‌ماه و اوایل بهمن‌ماه 99 به مدت 25 جلسه، در «خانه بروجردی‌ها»‌‎ کاشان و برخی دیگر از لوکیشن‌های این شهر تاریخی توسط عباس حسین‌زاده به انجام رسیده بود. محمدرضا اصلانی تهیه‌کنندگی «ماه بی‌بی» را برعهده دارد.

سیما بابایی (در نقش خانم آغا)، حمیرا نونهالی (در نقش خانم کوچیک)، محمود نظرعلیان (در نقش آقابزرگ)، محمد صدیقی‌مهر، فریدون محرابی، مهدی عبادتی، مریم بوبانی، عباس مشهدی‌زاده، یارتا یاران، هامون حجار، ستایش مرشد، نسرین بربند، سمیه نجفی‌زاده، از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

انتهای پیام/