شهرخبر

مراجعه ۷۰۰ هزار نفر به دوایر مشاوره و مددکاری پلیس در سال جاری


مراجعه 700 هزار نفر به دوایر مشاوره و مددکاری پلیس در سال جاری

رئیس پلیس پیشگیری گفت: ۷۰۰ هزار نفر در طول ۱۱ ماه سال جاری به دوایر مشاوره و مددکاری نیروی انتظامی مراجعه کرده‌اند که این میزان مراجعه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد هشت درصدی داشته است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ سردار مهدی معصوم‌بیگی در نشست خبری با اشاره به وسعت و تنوع حوزه مأموریتی پلیس پیشگیری، اظهار کرد: مأموریتهای این پلیس شامل مأموریتهای کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها، پلیس فرودگاه‌های کشور، پلیس راه‌آهن کشور، یگانهای امداد، یگانهای حفاظتی دستگاه‌های اجرایی و دولتی، مرکز انتظام و ایستگاه‌های ایست و بازرسی است.

رئیس پلیس پیشگیری افزود: در واقع مأموریتهای این پلیس هم معطوف به پیشگیری و هم شامل کشف و مقابله با جرائم است؛ انتظام‌بخشی به جامعه و برقراری نظم و امنیت عمومی نیز از محورهای اصلی مأموریتهای پلیس پیشگیری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کنترل و پیشگیری از جرم و ارتقاء نظم و امنیت عمومی با "همگانی کردن پیشگیری از جرم "، راهبرد جدی این پلیس است، افزود: معتقدیم همه آحاد مردم باید در این راهبرد اولویت‌دار پلیس پیشگیری ایفای نقش کنند و وظیفه اجتماعی خودشان را در این حوزه انجام دهند و به خادمان خود در نیروی انتظامی کمک کنند، با این تفکر و باور امروز شاهدیم که این پلیس در حوزه پیشگیری از جرم و کنترل آن به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است.

این مقام انتظامی بیان کرد: قدرت و توان پلیس زمانی مضاعف می‌شود که امکان اجرای بهینه مأموریتهایش فراهم شود و قطعاً آحاد مردم در تحقق این مهم می‌توانند با احساس مسئولیت اجتماعی ایفای نقش کنند.

همگانی کردن پیشگیری از جرم

معصوم‌بیگی با بیان اینکه راهبرد اساسی پلیس پیشگیری همگانی کردن پیشگیری از جرم است، یادآور شد: بحمداله در سالهای اخیر شاهد هستیم که مردم به طرق مختلف با فرزندان خود در پلیس پیشگیری همکاری و همراهی دارند و ما قدردان این تعامل هستیم.

رئیس پلیس پیشگیری متذکر شد: نیروی انتظامی برای انجام مأموریتهای خود هم از رویکرد پیشگیری و ایجابی بهره می‌برد و هم در مواقع لازم در حوزه مقابله و سلبی ایفای نقش می‌کند، در هر حال رویکرد جدی نیروی انتظامی بهره‌مندی برای استفاده از سازوکارهای ایجابی در مأموریتها است اما قدرت مقابله و سخت پلیس برای آن چند درصدی که در تلاشند امنیت و آسایش و مردم را به مخاطره بیندازند، ظهور و بروز دارد.

پلیس پیشگیری در اوج آمادگی

وی با بیان اینکه این پلیس در اوج آمادگی برای انجام مأموریتها است، از روند افزایشی دستاوردهای پلیس پیشگیری خبر داد و گفت: تمرکز بر افزایش قدرت کشف در حوزه مأموریتی این پلیس، از راهبردهای جدی ما است، به طوریکه به طور مشخص در 11 ماهه سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حوزه مأموریتی کلانتری و پاسگاه‌ها شاهد افزایش 210 درصدی قدرت کشف هستیم.

هدف‌گذاری هوشمندانه برای کاهش سرقتها

این مقام انتظامی ادامه داد: قدرت مقابله با سارقان و مجرمان، مبین هدف‌گذاری دقیق، هوشمندانه  و سنجیده پلیس پیشگیری است، به طوریکه یکی از دستاوردهای این پلیس تلاش برای کنترل جرم است و با تمرکز بر این راهبرد شاهد کاهش قابل توجهی از سرقتها هستیم همچنین سرقت محتویات و قطعات خودرو در 11 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش سه درصدی، جیب‌بری کاهش 47 درصدی، سرقت احشام کاهش 29 درصدی ، سرقت از بانکها کاهش 80 درصدی و سرقت از طلافروشی‌ها کاهش 30 درصدی داشته است.

معصوم‌بیگی عنوان کرد: میزان دستگیری سارقان توسط پلیس پیشگیری در بازه زمانی اشاره شده رشد 18 درصدی داشته است درحالیکه 80 درصد  متهمان به سرقت  توسط کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها دستگیر شده‌اند.

رئیس پلیس پیشگیری، آمار امدادرسانی پلیس پیشگیری به امدادخواهان را در 11 ماهه سال جاری، 17 میلیون نفر برشمرد و افزود: توسط همکارانم به 17 میلیون مورد امدادخواهی صورت گرفته توسط شهروندان و همکاران، پاسخ داده شده که از این 17 میلیون امدادخواهی، 81 درصد توسط 110 و 19 درصد شامل مراجعات مردمی به یگانهای انتظامی، کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: عمده امدادخواهی‌ها در بخشهای مربوط به جرائم عمومی علیه اشخاص و اموال بوده و نزاع و درگیری در رتبه دوم امدادخواهی و اختلافات خانوادگی در رتبه سوم جای دارد.

مراجعه 700 هزار نفر به دوایر مشاوره

این مقام ارشد انتظامی به تشریح کارکردهای دوایر مشاوره و مددکاری نیروی انتظامی پرداخت و گفت: 700 هزار نفر در طول 11 ماهه سال جاری به این دوایر مراجعه کرده‌اند که این میزان مراجعه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد هشت درصدی داشته و 70 درصد از پرونده‌های ارجاعی به این دوایر به صلح و مصالحه منتج شده است.

معصوم‌بیگی به تشریح عملکرد پلیس پیشگیری در مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس پرداخت و افزود: در بازه زمانی اشاره شده 20 درصد از توان پلیس پیشگیری به فرایند مقابله با ویروس کرونا اختصاص یافته است، بالغ بر 230 هزار نفر از نیروهای این پلیس در مأموریت مقابله با ویروس منحوس کرونا به کارگیری شده‌اند و بالغ بر دو میلیون مورد تذکر لسانی در این حوزه توسط همکارانم صورت گرفته، از طرفی 780 هزار خودرو در اجرای طرح محدودیت ترددها به همت نیروهای پلیس پیشگیری به موطن خود بازگردانده شده‌اند.

به گفته رئیس پلیس پیشگیری، در مجموع بالغ بر 540 ایستگاه ایست و کنترل در سال جاری توسط نیروهای این پلیس برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی و عملیاتی شده همچنین این پلیس در فرآیند مقابله با احتکار مواد بهداشتی و اقلام پزشکی چون ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده دستاوردهای مطلوبی داشته و در واقع این پلیس در فرایند مقابله با احتکار پیش‌رو بوده است.

وی ادامه داد: به اعتبار سامانه‌های موجود و برابر ارزیابی‌های صورت گرفته در 11 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان تقدیر از همکارانم 2.6 درصد رشد و شکایت حدود 27 درصد کاهش داشته است، همچنین در بررسی مرکز پایش هوشمند پلیس پیشگیری به صورت متمرکز در نظرسنجی که از شهروندان درباره رفتار مناسب کارکنان داشته‌ایم شاهد رشد 13 درصدی و از طرفی در فرایند عملکرد مناسب نیروهای این پلیس شاهد رشد 18 درصدی هستیم.

معصوم‌بیگی گفت: در مجموع بالغ بر 80 درصد از شهروندانی که مورد سؤال مرکز پایش پلیس پیشگیری قرار گرفته‌اند از رفتار و عملکرد مأموران این پلیس ابراز رضایت داشتند.

دستاوردهای پلیس فرودگاه‌های کشور

این مقام ارشد انتظامی در تشریح دستاوردهای پلیس فرودگاه‌های کشور عنوان کرد: ارزش ریالی کالای قاچاق مکشوفه به همت پلیس فرودگاه های کشور، 541 هزار میلیارد ریال است که در 11 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 180 درصدی هستیم همچنین هزار و 300 نفر در حوزه قاچاق کالا و ارز توسط این پلیس دستگیر شده‌اند.

رئیس پلیس پیشگیری تأکید کرد: ارزش ریالی ارز قاچاق مکشوفه توسط پلیس فرودگاه‌های کشور نیز برابر هزار و 500 میلیارد ریال و این عدد بیانگر رشد 15 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است و باید بگویم 144 نفر در فرآیند مقابله با قاچاق ارز به همت نیروهای پلیس فرودگاه های کشور دستگیر شده‌اند.

وی با بیان اینکه در مجموع دو هزار میلیارد ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه (ارز و طلا) به همت پلیس فرودگاه‌های کشور بوده، خاطرنشان کرد: بالغ بر هزار و 200 کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط پلیس فرودگاه‌های کشور کشف شده است و در حوزه مربوط به سرقت، 30 درصد از سرقتهای مربوط به فرودگاه‌های کشور کاهش یافته و بیش از 250 نفر از متهمان به سرقت در این حوزه دستگیر شده‌اند.

معصوم‌بیگی بیان کرد: در مجموع بالغ بر 26 میلیون نفر از مسافرانی که از فرودگاه‌های کشور (پروازهای داخلی و خارجی) استفاده کرده‌اند در کمال نظم و امنیت از خدمات هوایی بهره بردند.

این مقام انتظامی در تشریح کشف خودروهایی که دارای حکم قضائی بوده یا از نوع سرقتی محسوب می‌شدند، گفت: به همت پلیس فرودگاه‌های کشور 11 هزار خودرو کشف یا توقیف شده‌اند که نشان از تمرکز و تلاش همکارانم در این حوزه دارد.

انتهای پیام/