شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#آل سعود#مخالفان#کانادا

عربستان| ترس مخالفان آل سعود پس از ربوده شدن یک فعال در کانادا


عربستان| ترس مخالفان آل سعود پس از ربوده شدن یک فعال در کانادا

برخی فعالان سعودی مقیم خارج از عربستان پس از ناپدید شدن یکی از دیگر از فعالان دچار هراس و ترس شدند و از سرنوشتشان ابراز نگرانی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، روزنامه «واشنگتن پست» اعلام کرد که یکی از مخالفان سعودی به طرز مرموزی در پایتخت کانادا ، ناپدید شد و سپس مجدداً در ریاض ظاهر شد ، که این اقدام ترس و اضطراب در میان مخالفان سعودی در کانادا را افزایش داده است.

این روزنامه آمریکایی اشاره کرد که «احمد عبدالله الحربی» مخالف سعودی ، که در پایتخت کانادا زندگی می‌کند ، در ژانویه 2021 ، از مونترال ناپدید شد.

الحربی پس از بازدید از سفارت کشورش در ایالت اتاوا در کانادا ناپدید شده و فعالان حقوق بشری مشکوک شدند که ممکن است وی مجبور به بازگشت به عربستان شده باشد و آن‌ها نگرانند که الحربی بر اثر فشار و شکنجه مقامات سعودی مجبور شود اطلاعاتی را به مقامات سعودی ارائه دهد و امنیت دیگر فعالان را به خطر بیاندازد و جان آن‌ها را تهدید کند.

از سوی دیگر فعالان سعودی مقیم خارج از عربستان تلاش می‌کنند تا خود را از دید مقامات سعودی پنهان کنند.

الحربی در سال 2019 وارد کانادا شد و در آنجا پناهندگی سیاسی گرفت و حمایت خود را از زندانیان آزادی بیان در عربستان سعودی اعلام کرد. الحربی تنها در یک فیلم در زمان پناهندگی خود در کانادا نمایان شد و چند روز پیش الحربی مرموزانه به سفارت عربستان در اتاوا رفت.

وی در توییتر خود نوشت: الحمدلله به وطن رسیدم و هیچ احساسی در این دنیا بهتر از احساس ماندن بین خانواده و دوستان در وطن نیست.

به گفته دوستان الحربی، وی در چندین پروژه با دیگر مخالفان سعودی در خارج از کشور فعالیت داشت از جمله این پروژه‌ها پیوستن به شبکه‌ای از فعالان داوطلب در توییتر و ایجاد یک برنامه گفت‌وگوی مخالفان سعودی بود که کلیپ آن در یوتیوب پخش می‌شد. همچنین وی در مقابله با مگس‌های الکترونیکی که دولت سعودی برای سرکوب منتقدان و مخالفان سعودی استفاده می‌کند،نیز تلاش کرد.

«عمر عبدالعزیز» ، مخالف برجسته سعودی در یک برنامه تلویزیونی کانادا و شبکه مخالفان توییتر اعلام کرد که ما افرادی داریم که از نام های مستعار استفاده می‌کنند و مقامات سعودی الان ممکن است در موقعیتی باشند که جزئیات مخالفان سعودی در خارج را بدانند.

عبدالعزیز و دو دوست دیگر الحربی نیز در مصاحبه‌ای گفتند که الحربی پس از اینکه آنها را از اسنپ چت مسدود کرد و از همه گروه‌های اسنپ چت خارج شد، ناپدید شد.

الحربی همچنین حداقل با دو نفر از دوستانش به نامهای عبدالعزیز و عمر الزهیری تماس گرفت و به آنها گفت که وی به سفارت عربستان رفته است.

وی برای افشای نام و مشخصات فعالان مخالف سعودی در کانادا مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته و از فعالان دیگر نیز نام برده است.

بر اساس گزارش یک روزنامه آمریکایی الحربی در این تماس تلفنی اظهار داشت که مقامات سعودی در خصوص فعالیت‌های عمر عبدالعزیز و برنامه‌هایش سوالاتی پرسیده‌اند.

وی همچنین گفت که احساس می کند خانواده اش در عربستان به شدت تهدید می شوند. وی در توصیف بازدید خود از سفارت عربستان در کانادا افزود: وقتی وارد سفارت می‌شوید ، احساس می‌کنید «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی هستید.

حربی به عبدالعزیز گفت ، کارمندان سفارت به او بلیط عربستان سعودی داده و او را به فرودگاه منتقل کردند.درحالی‌که وی به دوستان خود گفته بود دیگر آرزوی برگشت به عربستان را ندارد و از مقامات سعودی فراری است و سپس بعد از گذشت سه هفته ناپدید شد.

اما بعد از مدتی یک حساب کاربری جدید به نام الحربی ایجاد شد که وی دیگر به عنوان فرد فعال و مخالف سعودی در این حساب‌کاربری فعالیت نداشت؛ بلکه از بازگشتش به وطنش صحبت کرده و در این خصوص ابراز خوشحالی کرده بود و بلیط بازگشت به کشورش در تاریخ هفتم فوریه به اشتراک گذاشت.

سفارت عربستان تاکنون به سوالات در خصوص احمد عبدالله الحربی پاسخی نداده است.

شایان ذکر است که عبدالعزیز مشهورترین مخالف سعودی است و حدود دو دهه پیش به کانادا نقل مکان کرد و به یک پناهجوی سیاسی و سپس به تابعیت کانادا درآمد و علیه بی‌عدالتی و ظلم دولت سعودی فعالیت کرد و حساب کاربری وی در میان ملت سعودی بسیار محبوب شد.

فعالان و منتقدان سعودی در خارج از کشور از تعامل با سفارت کشورشان پرهیز می‌کنند؛چرا که از سرنوشتی مشابه کشته شدن جمال خاشقجی در سفارت عربستان در کنسولگری ترکیه ترس دارند .

انتهای پیام/