شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انسانی#دانشمندان

توالی‌یابی ۶۴ ژنوم انسانی برای شناخت بهتر تنوع ژنتیکی

توالی‌یابی ۶۴ ژنوم انسانی برای شناخت بهتر تنوع ژنتیکی

دانشمندان ۶۴ ژنوم انسانی را از سراسر دنیا برای انعکاس بهتر تنوع ژنتیکی توالی‌یابی کردند تا اطلاعات بیشتری در مورد بیماری‌ها و انواع گونه‌های انسانی به ما نشان دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، "پروژه ژنوم انسانی" در سال ۲۰۰۱ گونه‌های ما را مشخص کرد، اما این پروژه وصله‌ای از ژن‌های مختلف انسان بود که در واقع منعکس کننده ترکیب ژنتیکی کل بشریت نبود.

اکنون ۲۰ سال گذشته و علم یک جهش قابل توجه رو به جلو را تجربه کرده است. محققان مجموعه داده جدیدی از ۶۴ ژنوم کامل انسانی توالی یافته را رونمایی کرده‌اند که تنوع ژنتیکی را بهتر منعکس می‌کند.

تا به حال، دانشمندان به طور معمول تغییرات ژنتیکی کوچک را بررسی می‌کردند و این مطالعه جدید می‌تواند تفاوت‌های ساختاری گسترده‌تری را تشخیص دهد.

این مطالعه مرجع جدید، ۲۵ جمعیت مختلف انسانی را شامل می‌شود. مهمتر از همه، از مطالب اصلی "پروژه ژنوم انسانی" وام نمی‌گیرد و در نتیجه اختلافات را برجسته می‌کند.

البته محدودیت‌هایی هم وجود دارد. محققان می‌گویند که تعیین توالی ژن در این مطالعه نیز هنوز طیف کاملی از تغییرات ساختار ژن را پوشش نمی‌دهد و شکاف‌هایی در پوشش آن دارد. پیشرفت‌های فناوری در ترکیب داده‌ها باید کمک کننده باشد، اما ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا تصویر کاملی از تفاوت‌ها بین جمعیت انسانی به وجود بیاید.

در این صورت، این مجموعه از داده‌ها باید برای پزشکی و داروسازی بسیار مفید باشد. این مجموعه می‌تواند کمک کند تا زمینه‌های ژنتیکی بیماری‌ها و سایر شرایط سلامتی را بشناسیم و منجر به درک عمیق‌تری از مسائل بهداشتی شود که به طور نامتناسبی بر گروه‌های خاص تأثیر می‌گذارد.

این مجموعه همچنین به نوبه خود می‌تواند به درمان‌های موثرتری منجر شود که واقعاً برای کل جمعیت بشر و نه فقط تعدادی از آنها کارایی داشته باشند.

انتهای پیام