شهرخبر

پیش‌بینی تکان‌دهنده‌ای درباره انقراض نسل انسان

به گزارش شریان نیوز،به نقل از آی‌ای: یک فراتحلیل جدید نشان می‌دهد مواد شیمیایی موجود در محیط می‌تواند به شکل قابل توجهی تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد و به عنوان مثال تعداد کل اسپرم‌ها در جهان غرب بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۱ به میزان ۵۹ درصد کاهش یافته است.

 

پیش‌بینی تکان‌دهنده‌ای درباره انقراض نسل انسان

به تازگی کتاب جدیدی منتشر شده است که حاوی هشداری جدی برای جمعیت انسان‌ها است. این کتاب با عنوان طولانی "شمارش معکوس: چگونه دنیای مدرن ما شمار اسپرم‌ها را تهدید می‌کند، رشد تولید مثل زنان و مردان و آینده نسل بشر را به خطر می‌اندازد"، جزئیات نحوه کاهش تعداد اسپرم‌ها در سال‌های اخیر را با نرخ نگران کننده‌ای شرح می‌دهد.

نویسنده این کتاب "شانا سوان" اپیدمیولوژیست دانشکده پزشکی مونت سینای است و نتایج او از یک فراتحلیل انجام شده در سال ۲۰۱۷ به دست آمده است.

وی در یک مصاحبه گفت: اگر به منحنی تعداد اسپرم‌ها نگاه کنید و آن را برای آینده پیش‌بینی کنید، می‌بینید در سال ۲۰۴۵ به صفر می‌رسد. حداقل می‌توان گفت که این آمار نگران کننده است.

"سوان" تخمین می‌زند که تعداد اسپرم‌ها در جهان غرب بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۱ حدود ۵۹ درصد کاهش یافته است. این موضوع ممکن است توضیح دهد که چرا نرخ باروری جهانی از ۵.۰۶ در سال ۱۹۶۴ به ۲.۴ در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. البته این ممکن است هیچ ارتباطی با تعداد اسپرم‌ها نداشته باشد. با پیشرفت کشورها، شهروندان آنها به طور طبیعی فرزندان کمتری می‌آورند. با تکامل جامعه، زنان شغل طولانی‌تری دارند و زمان کمتری برای فرزندان خود دارند. دلایل دیگری هم می‌تواند برای داشتن فرزندان کمتر در افراد جامعه وجود داشته باشد.

اما با این وجود، طبق گفته "سوان" هنوز هم نمی‌توان انکار کرد که مواد شیمیایی در کاهش باروری نقش دارند. وی این مواد شیمیایی را مختل کننده غدد درون‌ریز می‌نامد و فتالات‌ها(phthalates) و بیس‌فنول-ای(bisphenol-A) را به عنوان مثال ذکر می‌کند. این مواد شیمیایی را می‌توان تقریباً در همه جا از جمله در کاغذهای رسید دریافتی از عابربانک‌ها نیز یافت.

"سوان" می‌نویسد: مواد شیمیایی موجود در محیط ما و شیوه زندگی ناسالم در دنیای مدرن، تعادل هورمونی ما را بر هم می‌زند و باعث درجات مختلفی از ویرانگری تولید مثل می‌شود.

وی همچنین افزایش میزان چاقی و سایر عوامل را به عنوان برخی از دلایل کاهش باروری بیان می‌کند. همه اینها یعنی اینکه چه مواد شیمیایی دخیل باشند و چه سایر عناصر، باروری در حال کاهش است. با این حال، در حال حاضر با توجه به اینکه ما یک سیاره پرجمعیت هستیم، ممکن است این چیز بدی نباشد.