شهر خبر

عوامل موثر ناباروری مردان

به گزارش منیبان؛ مریم پورآدینه، مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: برخی عوامل شغلی مانند استنشاق هوای آلوده یا مواد شیمیایی می تواند منجر به کاهش تعداد اسپرم ها و افزایش درصد اسپرم های ناهنجار شود.

او عنوان کرد: تماس پوستی با موادی مثل رنگ های روغنی، چسب ها، هیدروکربن ها و  رادیواکتیو ، قرار گرفتن در معرض حشره کش ها و مواد شیمیایی مختلف، مواجهه با مقدار زیادی گازهای بیهوشی، داروهای سیتواستیک، جیوه و اشعه ایکس و سرکار داشتن با سرب مثل باطری های ذخیره برق از جمله عوامل شغلی بوده که ممکن است باعث ایجاد ناباروری در مردان شود.

دکتر پورآدینه ادامه داد: افزایش دما در ناحیه تناسلی و تماس بیش از حد با آب گرم و همچنین زیاد سونا رفتن یا نشستن به مدت طولانی در آب داغ نیز در ناباروری تاثیرگذار است.

او خاطرنشان کرد: در هر صورت ناباروری یک مشکل چند عاملی است که یک بخش آن عوامل فیزیکی مثل هورمون ها و تغذیه و بخش دیگر آن مسائل روانی و عاطفی تشکیل می دهد .

پورآدینه درخصوص تاثیر بیماری های شغلی بر سلامت مردان گفت: بیماری های شغلی مانند بیماری های ریوی، سرطان های شغلی، گرفتاری های اسکلتی عضلانی، عوامل تاثیر گذار ناشی از شغل بر سلامت باروری مردان و حوادث شغلی از مهمترین مواردی هستند که سبب مرگ و میر یا ناتوانی و بیماری مزمن در مردان می شوند.

او بیان کرد: با فراهم شدن شرایط لازم برای تغذیه صحیح، تحرک بدنی کافی، حفظ وزن سالم و حذف مصرف دخانیات و سایر مواد اعتیاد آور و همچنین شرایطی که رفاه، ایمنی و سلامتی روانی کارکنان تامین و خدمات بهداشتی و غربالگری آنان مد نظر قرار گیرد، در ارتقای سلامت شغلی کارکنان بویژه مردان موثر است.