شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مخالفت
در گزارش اقتصادنیوز مطرح شد

معرفی عامل اصلی مخالفت با ورود خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی

کدخبر: 396169
اقتصادنیوز: در حالی که بسیاری از خریداران خودورهای خارجی چشم انتظار تصویب ورود خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد به سرزمین اصلی بودند، تا از این طریق بازار محدود وارداتی جانی تازه گیرد امروز بهارستان نشین ها با این طرح مخالفت کردند.

به گزارش اقتصادنیوز ؛ اواخر دی ماه کمیسیون تلفیق برای ورود و خروج خودرو به مناطق آزاد دو مصوبه داشت؛ در تصمیم اول ورود خودروهای صفر به این مناطق ممنوع شد؛ اما واردات خودرو از مناطق آزاد به منطقه اصلی، مجاز اعلام شد. این تصمیم از همان ابتدا با شبهات بسیاری همراه بود،  ممنوعیت واردات خودرو صفر به مناطق آزاد در حالی تصویب شد که منع وارداتی در این مناطق همزمان با  اجرای آن در سرزمین اصلی عملی شد.

در ادامه بررسی این پیشنهاد نیز مصوبه صحن در خصوص واردات خودرو از منطقه آزاد به سرزمین اصلی با این مواجهه شد که مخالفت نمایندگان تنها مشمول خودروهای وارداتی آمریکایی می شود و سایر خودروهای از این ممنوعیت مبرا هستند. اما پیگیری های صورت گرفته نشان می دهد که بهارستان نشین ها امروز به کل مصوبه ورود خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد رای مخالف داده اند.

بهارستان نشین ها با 212 رای موافق، 12 رأی مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در صحن علنی با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد به داخل کشور مخالفت کردند.

دلیل ممنوعیت واردات خودرو از مناطق آزاد

در این خصوص فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اینکه این لایحه در مجموع با قانون ممنوعیت ورود خودروهای خارجی در حال تردد در مناطق آزاد به سرزمین اصلی مغایرت دارد می گوید: واردات خوردو های خارجی در ابتدای دهه 70 برای منطقه آزاد کیش مجاز شد در همان زمان این بند نیز در قانون دیده شد که این خودروها امکان ورود به سرزمین اصلی را ندارند.

به گفته زاوه، در مصوبه اولیه جزییات به صورت دقیق و کامل قید شده به همین دلیل نکته مبهمی در این مصوبه وجود نداشت؛ اما در مصوبه کمیسیون تلفیق ابهاماتی وجود داشت به همین دلیل در صورتی که بهارستان نشین ها می خواستند به لایحه کمیسیون تلفیق رای مثبت بدهند در ابتدا باید  تکلیف قانون اول را روشن می کردند و پس از آن نسبت به تصویب قانون جدید اقدام می کردند. به گفته زاوه، در صورت تصویب ورود خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد بدون تعیین تکلیف قانون قبلی دو قانون مغایر در خصوص خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد مصوب شده بود که این خلاف قانون است.   

زاوه در ادامه در خصوص شبهات مطرح شده مبنی بر اینکه مجلس تنها با ورود خودروهای آمریکایی به سرزمین اصلی مخالف کرده است نیز می گوید: این ممنوعیت شامل تمام خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد می شود و تنها در برگیرنده خودروهای آمریکایی نیست.

با این شرایط می توان گفت تنها روزنه امید متقاضیان خودروهای وارداتی برای ورود خودروهای جدید به بازار بسته شد و باید منتظر بود که آیا واردات خودرو در مجموع آزاد خواهد شد یا اینکه همچنان ورود خودرو به کشور ممنوع خواهد بود و شاهد انحصار در بازار خودرو خواهیم بود.