شهر خبر

شروع مرمت و حفاظت دروازه شوش در حصار دوم میراث جهانی چغازنبیل

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شروع مرمت و حفاظت دروازه شوش در حصار دوم میراث جهانی چغازنبیل صورت گرفت.

قضیه چیست؟

عاطفه رشنوئی اظهار کرد: دروازه شوش در جبهه جنوب غربی حصار میانی شهر دورانتاش قرار دارد که با توجه به ماهیت خشتی و گلی و بدلیل بارندگی های فصلی دچار فرسایش و ریزش اندود بدنه شده بود.

او با تأکید بر اینکه حفاظت در محوطه میراث جهانی بر پایه مبانی و اصول علمی حفاظت و مرمت و با پشتیبانی روشهای سنتی صورت می گیرد، افزود: دروازه جنوب غربی حصار میانی شهر که براساس نامگذاری رومن گیرشمن «دروازه شوش» نام دارد، در چندین نوبت شاهد مرمت های اساسی بوده و در سالهای اخیر بارندگی های شدید، لزوم حفاظت از این بنا را بیش از پیش کرده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه با اشاره به اینکه دروازه شوش به مانند دیگر فضاهای معماری بجای مانده شهر دورانتاش از دوره ایلام، ساختار گلین دارد که ساختاری شکننده و آسیب پذیر است بیان کرد: اهمیت و جایگاه دروازه، ماهیت گلین و آسیب پذیری ساختار آن، ضرورت نگهداری از این اثر با ارزش را دوچندان می کند.

او اضافه کرد: حفاظت ساختارهای مختلف محوطه های میراث فرهنگی باید با مصالح بوم آورد و حفظ سلامت و اصالت اثر صورت گیرد. از همین رو، در مرمت این دروازه، حفاظت روشمند از سلامت با حفظ اصالت اثر از اولین اولویت ها بوده است.

رشنوئی تأکید کرد: حفاظت و نگهداری، موضوعی مستمر و تکرارشونده است و پایگاه با پایش های متوالی و متناوب از آثار محوطه دورانتاش این موضوع را مدیریت کرده و با اولویت بندی، امکان سنجی و مدیریت زمان و اعتبار، به اهداف خود دست یافته تا بتواند سلامت اثر را حفظ کند.

او بر لزوم آموزش به نیروی انسانی بومی تأکید کرد و گفت: در مرمت دروازه شوش از نیروهای جوان روستاهای اطراف چغازنبیل دعوت شده تا در اجرای این مهم حضور داشته باشند تا علاوه بر آشنایی با روش های مرمت و نگهداری از این شهر باستانی، به اهمیت صیانت از آن بیش از پیش پی ببرند و نقش فعال تری به عنوان جامعه محلی در نگهداری از آن داشته باشند؛ امیدواریم در آینده شاهد ظهور استادکاران دقیق و باسوادی از میان این جوانان باشیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه با اظهار امیدواری برای اجرای انواع روش های پایش در زمینه شناخت و تشخیص به موقع هر گونه تغییرات در ساختارهای مختلف شهر افزود: علاوه بر دروازه شوش، ساختارهای مختلفی با مصالح و ماهیت های متنوع در سطح شهر وجود دارند که نیازمند مرمت های کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت و مستمر هستند.

او افزود: طرح مرمت هر یک از این ساختارها در مراحل مختلف مطالعاتی تا اجرا در حال انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک با ابلاغ اعتبارات مکفی و لازم شاهد اجرای برنامه های مستمر مرمت و حفاظت در بازه های زمانی منظم و مناسب باشیم.

شروع مرمت و حفاظت دروازه شوش در حصار دوم میراث جهانی چغازنبیل