شهرخبر

طلای فردایی چیست؟

طلای فردایی چیست؟

در معامله طلای فردایی یا هر کالای دیگری که به صورت فردایی معامله شود، روند به این صورت است که هر یک از طرفین معامله پیش‌بینی خود از قیمت طلا در روز آینده را بیان می‌کند و بر اساس آن خرید و فروش می‌کنند.

به گزارش صد آنلاین، در کنار بازار قانونی معاملات ایران، بازاری غیررسمی نیز وجود دارد که بین مردم رایج است. این دسته از معاملات غیرقانونی به حساب می‌آیند ولی به دلیل سودآور که برای افراد دارند، هم‌چنان به روند خود به صورت غیررسمی ادامه می‌دهند. معاملات فردایی جز این دسته از مبادلات قرار دارد.

در این نوع معاملات همان‌طور که از اسم آن مشخص است، قیمتی برای شیء مورد مبادله در روز قبل تعیین می‌شود، در حالی که به صورت قطعی آن کالا هنوز قیمت‌گذاری نشده، فرد به قیمت حدسی فردا آن را معامله می‌کند و در صورتی که فردای معامله قیمت بالاتر از هزینه‌ای که پرداخت کرده باشد، او سود می‌کند و در صورتی که پایین‌تر باشد متضرر می‌شود.

منظور از معاملات فردایی، مبادلاتی است که در آن ذی‌نفعان بازار یک کالای سرمایه‌ای (مثل طلا) در پایان یک روز معاملاتی، در رابطه با قیمت کالا در روز آینده با یکدیگر وارد معامله می‌شوند و براساس پیش‌بینی‌هایی که از آن کالا در روز آینده دارند، تعهداتی طرفینی را بر عهده می‌گیرند. در واقع تلاش می‌کنند با پیش‌بینی صحیح نرخ آن کالا در آینده به سود مرتبط دست پیدا کنند و طبعاً زیان ناشی از پیش‌بینی ناصحیح خود را نیز می‌پردازند.

فرآیند معاملات فردایی به این صورت است که مجموعه‌ای از افراد دارای اعتبار نسبت به تشکیل یک گروه برای انجام معاملات فردایی اقدام می‌کنند و یک نفر به عنوان سرگروه تعیین می‌شود. سرگروه برای بالا بردن تضمین معاملات و پرداخت غرامت در صورت انجام پیش‌بینی نادرست که اصطلاحاً «تاوان» نامیده می‌شود متناسب با سقف فعالیت مورد تقاضای عضو، از وی چک تضمین یا اصطلاحاً چک گارانتی دریافت می‌کند.

شکلی از معاملات با نام «معاملات فردایی» که به نام آتی یا شنبه‌ای نیز شناخته می‌شود وجود دارد. این‌گونه معاملات برای افرادی که با سرمایه اندک به دنبال سودآوری کلان هستند مناسب است. چنین معاملاتی معمولاً بر روی طلا و ارز انجام می‌شوند. اما ویژگی‌های این نوع معامله چیست و چه شرایطی دارد؟

طلای فردایی چیست؟

معاملات فردایی چگونه معاملاتی هستند؟

دو ویژگی اصلی برای این نوع معاملات وجود دارد. یکی این‌که کالایی که خریداری می‌کنید به شما داده نمی-شود و تنها حواله خرید در اختیار شما قرار خواهد گرفت. دوم این‌که وجهی که برای خرید پرداخت می‌کنید بسیار کمتر از ارزش معامله است. معاملات فردایی مشمول مالیات نیستند از این رو افراد می‌توانند به تعداد نامحدود در روز معامله فردایی داشته باشند. وجه پرداختی به صورت روزانه قابل برداشت است و سود و زیان نیز روزانه محاسبه می‌شود.

طلای فردایی چگونه معامله می‌شود؟

در معامله طلای فردایی یا هر کالای دیگری که به صورت فردایی معامله شود، روند به این صورت است که هر یک از طرفین معامله پیش‌بینی خود از قیمت طلا در روز آینده را بیان می‌کند. این افراد بر سر پیش‌بینی‌های یک‌دیگر به توافق رسیده و موعدی در ساعت کاری بازار روز بعد را به عنوان پایان معامله در نظر می‌گیرند. چنانچه پیش‌بینی یکی از طرفین صحت پیدا کند، آن شخص سود خواهد برد و طرف مقابل اختلاف قیمت را به عنوان غرامت به دیگری پرداخت خواهد کرد. این‌چنین معاملاتی با اعتبار طرفین شکل می‌گیرد. چنانچه یکی از آن‌ها قادر به پرداخت غرامت نباشد، اعتبارش صلب شده و دیگر اجازه‌ی شرکت در معامله فردایی را نخواهد داشت.

چه کسانی در معامله طلای فردایی شرکت دارند؟ این معاملات به سود کیست؟

سه گروه از افراد فروشنده، خریدار و تحلیل‌گران نوسان در این معاملات شرکت می‌کنند.

فروشندگان

فروشندگان در این بین کسانی هستند که بیشتر از بقیه احتمال سود بردن دارند. چنانچه طلایی که می‌فروشند با افت قیمت مواجه شوند ضرری نکردند، چرا که با قیمت روز معامله را انجام داده‌بودند و در صورت رشد قیمت نیز سود به دست خواهند آورد.

خریداران

خریداران کالا و طلای فردایی، کسانی هستند که نیاز به آن کالا دارند و با تعیین قیمت و زمان، کالای مورد نیاز خود را پیش‌خرید می‌کنند.

تحلیل‌گران نوسانات بازار

تحلیل‌گران نوسان، افرادی با ریسک‌پذیری بالا هستند که با وجود بی‌نیازی از کالا، تنها با پیش‌بینی نوسانات بازار و شرکت در معاملات فردایی به سود می‌رسند.

طلای آب شده فردایی (طلای آب شده)

طلای آب شده، طلای دست دومی است که برای آنکه به چرخه تولید برگردد در کارگاه‌های طلاسازی آب می‌شود. طلای آب شده محصولی است با اعتبار کم، چراکه عیار و اطلاعات آن مشخص نیست. طلای آب شده قیمتی خالص دارد و اجرت بر روی آن حساب نمی‌شود.

چرا طلای آب شده؟

بسیاری افرادی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، طلای آب شده را انتخاب می‌کنند؛ چرا که قیمتی پایین‌تر نسبت به سکه‌طلای پرداخت شده و شمش طلا دارد و نبود اجرت و مالیات بر روی آن، آن‌ها را به این محصول علاقه‌مند کرده است. تنها هزینه‌ای که اضافه بر خود طلا باید پرداخت شود، کارمزد طلا فروش است که آن هم به این‌که طلا را از کجا خریدید بستگی دارد.

معامله طلای آب شده فردایی

طلای آب شده به دو صورت فردایی و نقدی معامله می‌شود. معامله طلا به صورت فردایی یکی از زیرشاخه‌های معامله طلای کاغذی است. گفته می‌شود که تفاوت این دو در این است که طلای کاغذی در بازار طلا انجام می‌شود اما معامله طلای فردایی در بازار بورس.

طلای فردایی چیست؟

قیمت آب شده طلای فردایی

قیمت هر نوع طلا اعم از شمش، طلای پرداخت‌شده و طلای آب شده روش محاسبه مخصوص به خود را دارد. آنچه در میان آن‌ها مشترک است مظنه طلا است. مظنه قیمت هر واحد طلای ۱۷ عیار است که این واحد، ۶۰۸/۴ گرم در نظر گرفته می‌شود و فرمول محاسبه آن به صورت زیر است:
طلا مظنه= ((اونس جهانی قیمت *آزاد بازار دلار ))/۹.۵۷۴۲
سپس قیمت طلای آب شده با استفاده از مظنه به صورت زیر محاسبه می‌شود.
یک گرم طلای آب شده= ((طلا مظنه )/(۴.۶۰۸*۷۰۵))/۷۰۵

حکم قانونی معاملات فردایی

در مورد معاملات طلای فردایی، گفته می‌شود که مشکل قانونی وجود ندارد. چنین معاملاتی باید زیر نظر اتحادیه و در فروشگاه‌های معتبر صورت گیرد. اما معامله دلار فردایی و به‌طور کلی ارز فردایی چنین نیست. بر طبق بند ۱۳ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرّافی‌ها، مصوب شده است که انجام هرگونه معامله فردایی از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است.

پژوهشگران معتقدند این تصویر ساختار و تأسیس حقوقی جدیدی محسوب می‌شود که لازم است در چارچوب اصل آزادی و لزوم قراردادها در فقه اسلامی تحلیل شود. به عبارت دیگر نمی‌توان آن را در زمره عقود متعارف و سنتی مانند مرابحه، اجاره و… تحلیل کرد. در این پژوهش توضیح داده شده است که چهار ضابطه عمومی قرارداد مانند ممنوعیت ربا، ضرر، غرر و قمار وجود دارد که تمامی عقود جدید لازم است این ضوابط عمومی قراردادها را تأمین کنند. بر این اساس به نظر می‌رسد در معاملات فردایی ارز دو اصل ممنوعیت قمار و ممنوعیت غرر نیازمند بررسی دقیق‌تر است و سایر اصول مانند ممنوعیت ربا چندان محل بحث نیست.

پژوهشگران این مطالعه معتقدند که معاملات فردایی ارز مصداق قمار را دارد. در توضیح نیز گفته‌اند که در تصویر حقوقی ارائه شده از معاملات فردایی، طرفین معامله بر روی یک امر کاملاً تصادفی یعنی نرخ ارز در روز آینده به معامله می‌پردازند و هریک از آنها موظف است در صورت خطا، تاوان مشخصی به طرف مقابل بپردازد. بنابراین در اینجا هیچ نوع فعالیت واقعی اقتصادی اتفاق نمی‌افتد و صرفاً بر روی متغییری تصادفی شرط بندی صورت می‌پذیرد.

خرید و فروش در معاملات فردایی به دلیل سر و کار داشتن با تحلیل‌ها و حدس و گمان برای افرادی مناسب است که در کنار توانایی تحلیل بازار ریسک‌پذیر نیز هستند. افرادی که وارد چنین معاملاتی می‌شوند همیشه می‌دانند که هرچقدر با منطق بازار را پیش‌بینی کنند احتمال ضرر همیشه وجود دارد. چنین معاملاتی سود کلانی عاید افراد می‌کند، با این حال به دلیل اینکه حرفه‌ای‌ها از این بازار برای ایجاد هیجان و نوسان استفاده می‌کنند، برای افراد مبتدی می‌تواند به منزله از دست دادن سرمایه باشد. خوب است پیش از ورود به بازار معاملات فردایی در مورد روندهای معاملاتی و نحوه‌ی ارائه پیش‌بینی‌ها به خوبی مطالعه شود.