شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا با افزایش تست‌های تشخیص

کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا با افزایش تست‌های تشخیص
رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هر قدر تعداد تشخیص و تست را بالا ببریم میزان مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش می یابد.
کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا با افزایش تست‌های تشخیص

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر مصطفی قانعی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره ویروس شناخته شده جدید در کشور افزود: بیماری کووید 19 هر قدر طول بکشد و هر قدر داروی ضد ویروس بیشتر استفاده شود شانس جهش هم بیشتر می شود.
وی ادامه داد: بعضی جهش ها در جایی رخ می دهد که محل اتصال ویروس به سلول انسان است که اگر در این مرحله موجب تشدید اتصال شود این جهش علیه ماست و سرایت و شدت بیشتر می شود اما اگر جهش موجب ضعیف شدن اتصال شود به نفع ماست.
دکتر قانعی گفت: همیشه جهش هایی رخ می دهد و در ایران هم گزارش شده است ولی زمانی جهش را اعلام جهانی می کنند که این ویروس یا شدت اتصال آن بیشتر شده باشد یا قدرت انتشار آن افزایش پیدا کرده باشد که این مورد هنوز در ایران اتفاق نیفتاده است.
وی تأکید کرد: خطری که برای جهش با آن مواجه هستیم موضوع واکسن هاست ولی برای مصونیت برای هر ویروسی رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.
رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا واکسن های ایرانی بر روی جهش های ایجاد شده ویروس کرونا تأثیر دارند؟ گفت: بر اساس تست هایی که به سرعت هم انجام می شود این واکسن ها مؤثر است.
وی افزود: هر قدر تعداد تشخیص و تست را بالا ببریم میزان مرگ و میر کاهش می یابد و این یکی از دلایل اصلی کاهش میزان مرگ و میر ناشی از کروناست ولی میزان شناسایی بالا می رود.
دکتر قانعی ادامه داد: شرکت دانش بنیان برکت اولین کیت تشخیص سریع را به بازار عرضه کرد و در حال حاضر 3 شرکت دیگر کیت های تشخیص سریع را وارد بازار کردند و دیگر واردات کیت نداریم و به هر حجمی که کشور نیاز دارد امکان تولید هست.
وی درباره کرونای انگلیسی هم گفت: دوران ابتدایی ویروس بین 5 تا 7 روز است و بعد از آشکار شدن علائم مسیر بیماری تا 14 روز بعد طول می کشد و اگر مشکلی پیش بیاید بین شروع علائم تا 14 روز است.
او با اشاره به اینکه خود ویروس موجب مرگ نمی شود بلکه پاسخ سیستم ایمنی ما به ویروس کرونا کشنده است گفت: به همین دلیل داروی کورتیکو استروئید را تجویز می کنیم چون پاسخ ایمنی را مهار کند.
دکتر خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) در ادامه این برنامه درباره میزان مراجعه کنندگان کرونایی گفت: در بیمارستان امام خمینی (ره) از حدود سه ماه گذشته روند کاهشی جدی داشتیم و این روند از تقریباً از دو ماه گذشته ثابت مانده است ولی از حدود سه هفته گذشته با افزایش مختصر رو به رو شدیم.
وی افزود: میزان مراجعه کنندگان ما از حدود 800 نفر به حدود 30 نفر رسیده بودیم که در سه هفته گذشته در حدود 40 تا 50 نفر ثابت مانده است و در دو روز گذشته مورد فوتی نداشتیم.
دکتر صادق نیت با اشاره به اینکه این شرایط می تواند آرامش قبل از طوفان باشد اضافه کرد: باید مراقب باشیم و این شرایط نشان دهنده این است که مردم تهران شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند.
وی ادامه داد: تاکنون سه موج کرونا را تجربه کردیم ولی در حال حاضر خیلی از راهکارهای مؤثر برای درمان بیماری کرونا شناسایی شده است.
رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: هر زمانی که مردم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کردند اثر آن را شاهد بودیم و هر زمان که توجه مردم نسبت به شیوه نامه ها کمتر شد شاهد موج بعدی بودیم.
وی افزود: اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند از این شرایط عبور خواهیم کرد ولی اگر مثل اردیبهشت و خرداد امسال موضوع را ساده انگاری کنیم خطر به شکل جدی تر بازمی گردد و ویروس های جهش یافته می توانند خطرآفرین باشند.
دکتر صادق نیت درباره تغییر علائم بیماری کرونا گفت: تاکنون علائم، تفاوت جدی نداشته است ولی شدت انتقال ویروس کرونای انگلیسی مشکل اصلی است که امکان دارد موج چهارم را با قدرت بیشتری ایجاد کند.

ادامه دارد...

منبع : IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما