به گزارش برنا؛ کشتار پرندگان در میانکاله تمامی ندارد. هر ساله در زمان مهاجرت پرندگان شاهد کشتار جمعی آنها هستیم. این مقوله از سوی مسئولان و فعالان محیط‌زیست بارها مطرح و پاسخ‌های متعدد مبنی‌بر وجود سم بوتولیسم در محیط ارائه شده است. هرچند در سال 1370 عنوان شد عده‌ای شکارچی، سمی که به درخت نارنج می‌زدند به دریاچه اصلی میانکاله ریختند و ماهی‌ها و پرنده‌ها از بین رفتند اما برخی مدعی هستند که این مسئله تکرار آن روزها است.

با بررسی شرایط باید به این نکته اذعان کرد که در تلاب میانکاله شکارچیان، ماهیگیران و... برای کسب منافع شخصی به فعالیت می‌پردازند  و پرندگان زیادی به دلیل کسب منافع کشته می شوند غافل از اینکه این مسئله با خسارت‌های جبران ناپذیر محیط زیستی همراه است. هرچند هنوز هم عزم جدی از سوی مسئولان امر برای مهار آنمشاهده نشده است.

کشتار پرندگان میانکاله با سم بوتولیسم نیست

چرایی کشتار پرندگان نگرانی‌ها و خسارت‌های جبران ناپذیر را برای محیط زیست کشور به دنبال دارد. اسماعیل کهرم، کارشناس سرشناس محیط زیست درباره چرایی کشتار پرندگان در تالاب میانکاله به خبرنگار برنا گفت: در آن خطه به‌دلیل مصرف باغبانان و کشاورزان سم فراوان وجود دارد. برخی از افراد این سموم را در تالاب اصلی میانکاله رها کرده و منجر به از بین رفتن هزاران پرنده شده است.

او افزود: سال گذشته شواهدی مبنی‌بر سم بوتولیسم برای از بین رفتن پرندگان مطرح شده است. در حالی که بوتولیسم در قوطی کنسرو تشکیل شده و هر گرم از آن هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند. سموم  در تالاب میانکاله از نوع بوتولیسم نیست.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: از سوی دیگر سال گذشته اخباری مبنی‌بر اینکه سازمان محیط‌زیست سموم را به آلمان برای بررسی و آزمایش ارسال و منتشر شد، اما خبری از نتایج این اقدام اطلاع‌رسانی نشده است.

بررسی‌ها برای کشتار پرندگان میانکاله ادامه دارد

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره کشتار پرندگان در میانکاله به خبرنگار برنا گفت: منتظر بررسی شرایط هستیم تا چرایی بروز این کشتار را بررسی کرد.

او درباره کشتار پرندگان در تالاب میانکاله افزود: با اقدامات ناراحت کننده‌ای مواجه هستیم و دلایل آن باید بررسی شود.

فاجعه‌ای محیط زیستی که فقط خوراک رسانه‌ها می‌شود

سال‌هاست که کشتار پرندگان در میانکاله ادامه دارد. کارشناسان و مسئولان محیط زیستی دلیل خاصی را در زمینه این فاجعه محیط زیستی ارائه نمی‌کنند. هرچند انگار سازمان حفاظت محیط زیست هم در مقابل این اقدام غیرمحیط زیستی انسانی در تالاب میانکاله نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. از سوی دیگر بر اساس اظهارات رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گویی بررسی‌ها برای مهار این اقدام غیرمحیط زیستی ادامه دارد اما کشتار هم همچنان ادامه دارد. با وجود مشکلات محیط‌زیستی متعدد که در سال‌های اخیر شاهدش هستیم هر گونه بی‌توجهی  و اغماض در مسائل محیط زیستی توجیه‌پذیر نیست. هرچند مسائلی همچون کشتار پرندگان در تالاب میانکاله سال به سال به خوراک رسانه‌ها تبدیل می‌شود، اما در عمل کاری از پیش نمی‌رود.

//انتهای پیام:۳