شهر خبر

همه آنچه باید در مورد این سرطان مردانه بدانید

به گزارش منیبان؛ عمادالدین موعودی، فوق تخصص سرطان های ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: سرطان پروستات شایعترین سرطان در مردان است که عمدتاً در مردان بالای ٥٠ سال دیده می شود بطوریکه از هر ٥ الی ٦ مرد که طول عمر بالا داشته باشد یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می شود.

او با اشاره به اینکه سرطان پروستات از نظر کشندگی و قدرت بیماری زایی بین افراد مختلف متفاوت است، بیان کرد: در بعضی افراد بعد از مرگ در آزمایش از پروستات متوجه سرطان وی می شوند در صورتی که علت فوت مثلاً سکته قلبی بوده است.

متخصص ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: تنوع زیاد در کشندگی سرطان پروستات در افراد مختلف، نظر محققین را نسبت به انجام غربالگری این سرطان تغییر داده است.

موعودی افزود: اگر غربالگری را انجام دهیم موارد بدون اهمیت سرطان را ممکن است پیدا کنیم که جز استرس و درمان ها بی مورد نفعی برای فرد نداشته باشد و اگر غربالگری را انجام ندهیم مواردی که بیمار بعلت سرطان پیشرفته مراجعه می کند را خواهیم داشت.

فوق تخصص سرطان های ارولوژی با اشاره به اینکه از سال ٢٠١٢ به بعد دیدگاه جهان نسبت به سرطان پروستات کمی تغییر کرده است، عنوان کرد: با اطلاعاتی که از یافته های بالینی، پاتولوژی،  آزمایشگاهی و تصویربرداری بدست می آوریم می توانیم بیمارانی که خطر پیشرفت سرطان در آن ها کم است را جدا کنیم.

او با اشاره به اینکه غربالگری سرطان پروستات در مردان بین ٥٠ الی ٧٥ سال که امید به زندگی حداقل ١٠ سال را دارند انجام می شود، گفت: غربالگری بر اساس ازمایش خون (PSA) و معاینه از راه مقعد می باشد که اگر هرکدام از این دو غیر طبیعی باشد از پروستات نمونه برداری کرده و برای پاتولوژی فرستاده و تشخیص سرطان پروستات داده می شود.