شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#اینترنت#نمایندگان مجلس

اینترنت پیام رسان های داخلی ۲۰ درصد ارزان تر شد | شاد پولی می شود؟

نمایندگان مجلس مصوب کردند تعرفه اینترنت پیام رسان های داخلی یک پنجم پیام رسان های خارجی باشد اما این مصوبه درباره پیام رسان شاد که ۲۰ میلیون معلم و دانش آموز از آن استفاده می کنند و هم اکنون رایگان است ساکت مانده است.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه، ۹ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی ‌ در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت را مکلف کردند نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ۲۰ درصد نرخ تعرفه‌های پیام‌رسان‌های خارجی تعیین و وصول نماید.

در شرایط کنونی تعرفه اینترنت پیام رسان های داخلی یک سوم نرخ تعرفه پیام رسان های خارجی محاسبه می شود که با مصوبه امروز مجلس، عملا تعرفه اینترنت برای استفاده از پیام رسان های داخلی ارزان می شود.

با این حال نکته مغفول مانده در این مصوبه هزینه استفاده از اینترنت پیام رسان شاد است که به گفته محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ۲۰ میلیون کاربر دارد. آذری جهرمی امروز گفته بود: اگر شاد را پیام‌رسان محسوب کنیم میزان نصب‌ها از۲۰ میلیون بیشتر می‌شود 

هزینه استفاده از پیام رسان شاد برای معلمان و دانش آموزان  رایگان است، و وزیر آموزش و پرورش شهریور ماه امسال گفته بود  «رایگان شدن اینترنت شبکه شاد محقق شده است، وزارت ارتباطات در کنار ما بود و کمک کرده و همراه ما خواهد بود.» با این حال مصوبه امروز مجلس درباره کاهش نرخ تعرفه اینترنت، به پیام رسان شاد که مساله مبتلابه ۲۰ میلیون دانش آموز و معلم است نپرداخته است؛مشخص نیست آیا این پیام رسان هم از حالت رایگان خارج می شود و تعرفه آن مثل سایر پیام رسان های داخلی ۲۰ درصد نرخ تعرفه پیام رسان های خارجی خواهد بود

جعفر قادری نماینده مردم شیراز به عنوان پیشنهاد دهنده گفت: برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های یک پنجم پیام‌رسان‌های خارجی تعیین شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه مطرح کرد: یکی از موضوعات مهم و کلیدی این است که بعد از کارهای خوبی که در زمینه طراحی نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی در کشور انجام شده متأسفانه حمایت لازم از ناحیه دولت برای پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد: برای اینکه این امکان و فرصت برای میزان استفاده و استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر شود و مردم استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را ترجیح بدهند، باید این کاهش هزینه اتفاق بیفتد.

صبح امروز وزیر ارتباطات مشکل شکست پیام رسان های داخلی را در فیلترینگ تلگرام هم بیان کرده و گفته بود:  مدیران پیام‌رسان‌های داخلی به این اعتقاد دارند که فیلتر شدن تلگرام روند رشدشان را با وقفه مواجه کرده؛ نظر من نیز همین است که فرآیند فیلترینگ به رشد پیام‌رسان‌ها ضربه زده است.