شهرخبر

اگر ۳ بار در سال گل‌مژه زدید به پزشک مراجعه کنید

اگر ۳ بار در سال گل‌مژه زدید به پزشک مراجعه کنید

اگر ۳ بار در سال  گل‌مژه زدید به پزشک مراجعه کنید
یک متخصص بیماری‌های چشم گفت: کسانی که بیش از سه مرتبه در سال گل مژه می‌زنند حتماً باید نمونه برداری کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، منصور عظمتی جراح و متخصص بیماری‌های چشم با حضور در برنامه طبیب شبکه سه سیما، اظهار کرد: باید از مصرف غذا‌های پرچرب پرهیز کنیم، زیرا استفاده بیش از حد از این گروه غذایی احتمال به وجود آمدن گل مژه را تقویت می‌کند.

او بیان کرد: باید برای درمان گل مژه هر شب ۳ دقیقه از شامپو‌های مخصوص چشم استفاده کرد به طوری که ریشه‌های مژه را از بالا به پایین و از پایین به بالا ماساژ داد و سپس با آب ولرم شستشو داد. روزی چهار مرتبه باید برای درمان، بر روی پلک از کمپرس آب ولرم استفاده کرد و یا اینکه برخی از پزشکان دارو‌های آنتی بیوتیک را تجویز می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های چشم گفت: اکثر گل مژه‌ها به تدریج بهبود پیدا می‌کنند و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند، در چند روز اول، استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین درد می‌شود و ممکن است به سرباز کردن گل مژه و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند.

۱۰ درصد گل مژه‌ها تبدیل به شالازیون می‌شوند

عظمتی با اشاره به اینکه در ۱۰ درصد موارد ممکن است گل مژه تبدیل به شالازیون شود، افزود: شالازیون به معنای سفت شدن گل مژه است، اگر بیش از یک ماه از شروع گل‌مژه گذشته باشد، در این صورت سفت می‌شود و باید با عمل جراحی آن را خارج کرد.

این جراح و متخصص بیماری‌های چشم با اشاره به اینکه اگر فردی بیش از سه مرتبه در سال گل مژه بزند حتماً باید از او نمونه‌برداری کرد، گفت: ممکن است یک بیماری در پلک به وجود آمده باشد که شبیه شالازیون است.

او افزود:گل مژه در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت، التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح کننده چربی پلک ایجاد می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران